Wanneer genoodzaakt in-wall speakers?

Gestart door bblack, mei 6, 2015, 20:48:42

« vorige - volgende »

bblack

Hallo,

Ik heb een vraagje over speakers.
Je ziet vaak/soms dat mensen bekistingen maken voor speakers (bijvoorbeeld surrounds) en deze dan afdekken met akoestische transparante stof.
Ik vind dit er erg mooi uit zien, maar ik vraag me af hoeveel ruimte heeft een speaker nodig aan vrije ruimte erom heen?

zie voorbeeld van deze 2 FL & FR speaker.

http://i872.photobucket.com/albums/ab289/plinton/20141222-ScreenWallSpeakers2_zps469b5a37.jpg

Dirk

bedoel je met "er om heen" de afstand tussen de speakers en het doek wat ervoor komt te zitten...dan is de nodige ruimte zo goed als 0.
het enige waar je rekening mee moet houden is de fysieke uitslag van je drivers.
bij een woofer of midrange spreek je dan meestal over enkele millimeters, maar meer ook niet.

ik heb zelf zelfbouw L & R surrounds die achter een akoestisch transparant doek opgehangen zitten, daarbij heb ik rekening gehouden met een netjes vrij bewegende driver/rolrand, wat er hier in de praktijk op neerkomt dat het doek zo'n 5mm voor die rolrand zit. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bblack

Dankjewel voor je reactie,

Ik bedoelde zeg maar de zijkant van de speaker en bijvoorbeeld een hout/gipsplaat. ook bijvoorbeeld de achterkant van de speaker.

Dirk

daar hoeft strikt gesproken geen ruimte tussen te zitten.
wel moet je het geheel stevig en dus 100% trillingsvrij monteren, da's imo veel belangrijker.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

bblack

als dat dus niet zo is, waarom zijn er dan in-wall speakers in de markt? Over algemeen zijn deze speakers van iets mindere kwaliteit is het niet?

Dirk

:dontgetit:
ik snap 'em niet.
ik zeg/antwoord je op de eerste vraag dat er geen ruimte om de speaker heen moet gelaten worden en daarop stel jij de vraag waarom er dan in-wall speakers op de markt zijn.
wsk mis ik iets in je redenering/logica, but u lost me...

bblack

Ik zal het proberen uit te leggen:

Als het dus mogelijk is om een ''normale'' (bijvoorbeeld bookshelf) speaker in te bouwen in de muur / houten bekisting. wat is dan het voordeel van een speciaal gemaakte in-wall versie?
Is dit misschien omdat deze wat platter gemaakt zijn zodat je minder in de muur hoeft te vrezen?

mijkie

Citaat van: bblack op mei  6, 2015, 23:20:36
Ik zal het proberen uit te leggen:

Als het dus mogelijk is om een ''normale'' (bijvoorbeeld bookshelf) speaker in te bouwen in de muur / houten bekisting. wat is dan het voordeel van een speciaal gemaakte in-wall versie?
Is dit misschien omdat deze wat platter gemaakt zijn zodat je minder in de muur hoeft te vrezen?

dat is de reden denk ik, lijkt me niets om een bookshelfs van 20 cm diep in te frezen ....
* Focal Alpha 50 * Mytek Brooklyn Dac+ * Pi4 *