My first dSLR. Wel of geen statief/ monopod mee op vakantie?

Gestart door mimic, april 12, 2010, 08:06:50

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

mimic

Oortjes staan helemaal op het orgineel maar door mijn en HT liefde, crop ik alles naar 16x9 ( native voor mij crt beamer : )

Puntje van zelfkritiek, ik had graag alle snorharen zo scherp als linksboven + rechtsonder :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

Cyrus·

Citaat van: mimic op mei 29, 2010, 12:47:53
Oortjes staan helemaal op het orgineel maar door mijn en HT liefde, crop ik alles naar 16x9 ( native voor mij crt beamer : )

Ah okee....  ;D

Citaat van: mimic op mei 29, 2010, 12:47:53
Puntje van zelfkritiek, ik had graag alle snorharen zo scherp als linksboven + rechtsonder :)

Dat wordt een hele uitdaging met F/4 of groter... dan heb je namelijk een zeer korte scherptediepte. Wellicht handmatig scherpstellen maar dan moet de kat wel een tijdje stil blijven zitten. Wat ook weer een hele uitdaging is.....
Groeten,
Edwin

mimic

1 van mijn criteria, closeups van boemetjes :)

Gelukt!
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Goed, mijn 70-200F4 is geweldig maar;

zoals een aantal van jullie al aangeven mis ik nu toch wel een gebied ( onder de 70mm ). De Sigma 17-70 was ideaal, maar finacieel gezien niet haalbaar om deze te houden.

Volgende maand ga ik op vakantie, en ik zou graag de vulkaan/ zee/ natuur ook vast willen leggen. Ik zoek dus "iets" er bij voor bijna "niets". Zelf denk ik aan een simpele prime rond de 20 mm. Een beetje breedhoek ( niet extreem ) is prio 1, daarnaast zou lichtsterk ( dat zijn die prime`s toch vaak ) en een grote vergrotingsfactor/ korte scherpstel afstand gewenst zijn.

Een occasion EF28 F2.8 ?

Ik hoor graag andere optie`s van jullie, en mocht iemand wat hebebn liggen......
KEF LS50W - Velodyne DD12

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mimic

Dan liever de IS uitvoering 2e hands voor ongeveer 70 euro :)

Ik zou liever een "scherpe/ contrastrijke" prime willen en daar zoom voor opgeven. ( then again, ik mag niet zeuren voor < 100 euro ? :) )
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Goed ik schroef mijn budget op naar 200 euro. Daarvoor zou ik graag een leuke 17-50 kopen liefst een beetje lichtsterk.

Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD  ? 2ehands?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Cyrus·

Citaat van: mimic op juni 26, 2010, 09:20:21
Goed ik schroef mijn budget op naar 200 euro. Daarvoor zou ik graag een leuke 17-50 kopen liefst een beetje lichtsterk.

Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD  ? 2ehands?

Prima keuze, erg mooi objectief, heerlijk scherp. Zou 2e hands moeten lukken rond de € 200.
Groeten,
Edwin

mimic

Het is net een iets andere geworden!

Sigma 18-50 F/2.8 DC EX Macro

De meningen op het net zijn wat verdeeld, maar als ik alles een beetje juist heb gelezen kwam de Sigma op een paar punten toch iets sterker naar voren. Ben benieuwd!
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Hij is binnen, net 10 minuten geleden opgehaald van het kantoor :)

Gelijk maar even het zelfde onderwerp te grazen genomen :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Zooo... binnenkort ga ik op vakantie!

De bestemming moet dusdanig mooi zijn ( La Palma ), dat ik bang ben een statief o.i.d. te gaan missen bij wat zondsondergangen/ landschap fotografie. Aan de andere kant wil ik eigenlijk geen statief mee hoeven sjouwen. Ik koop iig even een draadontspanner, dan kan ik de camera altijd ergens opleggen ofzo. Gaan landschappen met een klein diafragma ( f11 + ) lukken bij veel licht uit de losse hand op ongeveer 20 mm?

Een andere optie, misschien zoizo wel handig is een monopod meenemen...
KEF LS50W - Velodyne DD12

denoontje

Draadontspanner...je kunt ook je timer gebruike, bijv op 5 sec zetten

Ik heb zelf wel een hele goedkope monopod gekocht voor mijn 100-400.
Just to be sure...


Rob Eric Blank

Monopod voor een groothoek is denk ik niet echt handig. Sjeul je nog een statief mee en ik denk dat je beter een licht reisstatief mee kunt nemen. Kun je ook in het donker een landschap fotograferen.

VlisChris

Je hebt van die mini-statiefjes. Zeg maar Gorrilla Pads. Wie weet zijn die ook geschikt voor een 20D. Kun je je camera in ieder geval netjes op een mini-statiefje neerzetten, en het statiefje daarna in je broekzak steken ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mimic

Citaat van: Rob Eric Blank op juli 15, 2010, 10:13:59
Monopod voor een groothoek is denk ik niet echt handig. Sjeul je nog een statief mee en ik denk dat je beter een licht reisstatief mee kunt nemen. Kun je ook in het donker een landschap fotograferen.

Dat lijkt me idd the way to go. Statief in de reistas, ik kan natuurlijk zelf bepalen of ik hem meeneem tijdens het wandelen.

Ik heb inmiddels een draadontspanner besteld, de Draadremote RS80N3.

Nu nog een statiefje, zo licht mogelijk, moet passen in mijn reistas ( liefst ingevouwen 40 -50 cm? ) en voor een paar tientjes te koop. Ik weet dat ik dan geen goed statief koop, maarja op vakantie wil ik ook nog wat uit kunnen geven :)

Tips voor een leuk statiefje?
KEF LS50W - Velodyne DD12

VlisChris

Zie post hierboven. Kun je zelfs om een tak vastmaken dat ding. Dus handig voor op vakantie.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

VlisChris



Fotokonijnenberg.nl verkoopt ze in verschillende prijsklassen. Van ongeveer 20 euro tot ongeveer 50 euro zo snel te zien.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mimic

Tx!

Eenmaal thuis aangekomen had ik ze snel gevonden ( toch niet alles zon mobieltje :) )

IK twijvel, die gorillapods lijken leuk, maar ik denk in veel gevallen erg onpractisch als je door het objectief wilt kijken? Straks eens even kijken naar een simpel objectiefje.. Wie weet!
KEF LS50W - Velodyne DD12

Jep

Hallo!

Een tip mocht je voor zo'n Gorillapod gaan: neem de zwaarste uitvoering (Focus) en zet er een balhoofd op. Mijn D300 met telelens staat er goed op maar het blijft toch een beetje wiebelig. Het balhoofd voorkomt een hoop ergernis als je de camera netjes horizontaal wilt zetten. Verder best een handig reisstatiefje.

Groeten, Jep.

O ja, en alvast een prettige vakantie! 8)
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

denoontje

als alternatief voor gorilla statief...de rijstzak....

Haal bij een lingeriewinkel een fijnmazig waszakje met rits.
Vul dit op plek van aankomst met gewone rijst en je kunt overal je toestel neerleggen/zetten op deze gevulde zak.
Zelfs de zit leuning van een gammele plastic stoel wordt daarmee een statief (heb ik gebruikt bij zonsopgang ankor wat).
Voor terugreis de zak leeggooien en klaar is de fotograaf......

HAL

Ik zoek een statief dat niet bestaat volgens mij: een goed en stabiel statief met vloeistofkop onder de 100 euro? Bestaat dat?

Robbert54

zit dit topic even door te lezen, ben ook op zoek naar mijn eerste DSLR, maar zie door de bomen het bos niet meer. met een budget van 400euro moet toch iets te doen zijn. volgens mij heb ik een beetje dezelfde wensen als mimic. wil graag mooie close ups kunnen maken, maar vooral ook mooie vakantie/dierentuin enz enz foto's

Mimic wat heb jij nu precies voor lenzen gebruik jij nu allemaal?
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

mimic

Citaat van: denoontje op juli 18, 2010, 13:33:54
als alternatief voor gorilla statief...de rijstzak....


Ik heb er al eerder van gehoord, maar geweldig!!!

@ The Vampire;

ik heb gekocht een Canon 20 D ( rond de 200 euro ), een Canon 70-200F4 ( 375 euro ) en recent een Sigma 18-50 ( 200 euro ).

Closeups kan met veel objectieven volgens mij, macro is iets anders. Daar "moet" je echt een dedicated objectief voor hebben. Voor 400 euro ben je denk ik niet klaar ( ik niet iig, let op een tas, kaartjes, flitser enz enz enz die wil je uiteindelijk toch : ). Maar voor 400 euro kom je al aardig ver!

KEF LS50W - Velodyne DD12