Streaming, het optimaliseren van de geluidskwaliteit.

Gestart door hifiman, augustus 18, 2009, 14:17:32

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

pong38

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 19:10:02
Waar is jouw bijdrage?

Zie begin van dit topic. Neem eens de moeite om echt te lezen i.p.v. bewust je krenten in de pap te zoeken.

garmtz

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:17:32
Dit roept een hoop interressante vragen op:
- klinkt hardddisk A anders dan harddisk B ?
- klinkt moederbord A (andere chipset) anders dan moederbord B ?
- Klinkt USB per definitie beter dan IDE ?
- zou de netwerkkart (merk/type ook nog uitmaken?
- in hoeverre zijn verschillen in utp bekabeling (lengte/type/merk) hoorbaar?
- Wat zou een betere (niet schakelende) voeding in de pc teweeg brengen?

Goed, en nu een ECHT antwoord op de vraag... :)  Geen van de bovenstaande zaken hebben een invloed op het geluid, hoewel er bij galvanische koppeling tussen PC en apparaat er wel zaken anders kunnen gaan meten dan bij bijv. een optische koppeling...  

Wat ik denk dat het verschil zal maken is een verschillend pad binnen het apparaat... De data vanaf de USB stick is wellicht minder gebufferd?

hifi | Roderick

Citaat van: garmtz op augustus 18, 2009, 19:21:46
Met open vizier ervaringen en kennis uitwisselen en elkaars meningen verkennen.

Ik haal het weg, maar je moet wel begrijpen dat het nogal cynisch bedoeld is. Uiteraard vind ik niet ALLE producten rotzooi... ;)

Mijn excuses, mijn post was nogal gedaan uit irritatie, vandaar.

Je hoeft het niet weg te halen hoor, zo kan iedereen nog eens rustig nalezen hoe het hier aan toegaat op dit forum. Er zijn mensen die een (tijdelijke) ban hebben gekregen voor zulk soort uitspraken.

Verder snap ik niet zo goed waarom er geen vragen gesteld mogen worden over hoe Ronald tot de conclusie gekomen is dat hij verschillen heeft gehoord.

Hij komt hier melden dat hij verschillen heeft gehoord, maar niet hoe hij geluisterd heeft. Gewoon een x aantal keer heen en weer geswitched tussen A-B (maw trials, maar dat is een vies woord hier geloof ik)?

Roeland

Citaat van: garmtz op augustus 18, 2009, 19:28:07
Goed, en nu een ECHT antwoord op de vraag... :)  Geen van de bovenstaande zaken hebben een invloed op het geluid, hoewel er bij galvanische koppeling tussen PC en apparaat er wel zaken anders kunnen gaan meten dan bij bijv. een optische koppeling...  

Wat ik denk dat het verschil zal maken is een verschillend pad binnen het apparaat... De data vanaf de USB stick is wellicht minder gebufferd?

Snif  :(
Ikke maar typen  ;)

Kjelt

Ben wel benieuwd naar hoe je streaming device omgaat met de diverse media.
Bij mijn Popcornhour is het duidelijk, vanaf HDD heeft hij een veel hogere MB/s doorvoer verwerking dan via USB, daarom kan ik sommige HD films niet via USB spelen maar wel vanaf HDD of netwerk. Dit is een kwestie van doorvoersnelheid en implementatie van de I/O bus van de desbetreffende processor.

Wat betreft bits vanaf USB of HDD dit zou niet mogen uitmaken in de zin van data (anders zou geen computer meer werken) maar wel in de zin van clock (jitter en speed).

Mocht je dus echt verschil horen dan denk ik dat je het in de streaming implementatie moet zoeken, werkt dit met software die rechtstreeks de data richting de DAC "pompt" of zit er een hardware abstractie laag tussen (meerlaags FIFO-RAM met HW clock). Dit laatste is volgens mij (en Meridian) de enigste echte betrouwbare methode van muziek weergeven echter vanwege kosten door weinig fabrikanten robuust geimplementeerd. Let op wel aparte HW RAM niet een software FIFO-RAM in het geheugen van de PC/microcontroller zelf want dan is je klok weer gecompromiteerd. Als je dus een aparte uitleesklok hebt en goed geimplementeerde FIFO's met voldoende aanvulling dan zou je geen verschil kunnen mogen horen  ;)

hifiman

#55
Citaat van: garmtz op augustus 18, 2009, 19:28:07
Goed, en nu een ECHT antwoord op de vraag... :)  Geen van de bovenstaande zaken hebben een invloed op het geluid, hoewel er bij galvanische koppeling tussen PC en apparaat er wel zaken anders kunnen gaan meten dan bij bijv. een optische koppeling...
Om daar even op in te haken, wat wijzigt er aan deze galvanische koppeling op het moment dat ik muziek afspeel van de usb stick? Let wel, zowel de harddisk als de stick zitten er al in voor ik begin te luisteren, het omschakelen is puur het selecteren van een ander album/track via de afstandsbediening van de transporter.

Citaat van: garmtz op augustus 18, 2009, 19:28:07
Wat ik denk dat het verschil zal maken is een verschillend pad binnen het apparaat... De data vanaf de USB stick is wellicht minder gebufferd?
In het geval van de transporter wordt er in elk geval al flink gebufferd in het ding zelf. Als ik de netwerkkabel eruit trek speelt het ding nog zeker 10 seconden door.

Groetjes,

Ronald.

hifiman

#56
Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 19:28:43
Verder snap ik niet zo goed waarom er geen vragen gesteld mogen worden over hoe Ronald tot de conclusie gekomen is dat hij verschillen heeft gehoord.

Hij komt hier melden dat hij verschillen heeft gehoord, maar niet hoe hij geluisterd heeft. Gewoon een x aantal keer heen en weer geswitched tussen A-B (maw trials, maar dat is een vies woord hier geloof ik)?
De reden dat ik hier niet zo serieus op in ging was dat ik een soort van deja-vu gevoel kreeg (kabel war topic). De vraag an sich is uiteraard zeer valide.

Ik heb inderdaad een aantal maal (stuk of 10x) AB vergeleken, elke keer een seconde of 20 a 30 geluisterd en dan weer omgeschakeld.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus 18, 2009, 19:34:34
Wat betreft bits vanaf USB of HDD dit zou niet mogen uitmaken in de zin van data (anders zou geen computer meer werken) maar wel in de zin van clock (jitter en speed).
Zo kijk ik er ook tegenaan.  ;)

hifi | Roderick

#58
Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 19:37:54
De reden dat ik hier niet zo serieus op in ging was dat ik een soort van deja-vu gevoel kreeg (kabel war topic). De vraag an sich is uiteraard zeer valide.

Ik heb inderdaad een aantal maal (stuk of 10x) AB vergeleken, elke keer een seconde of 20 a 30 geluisterd en dan weer omgeschakeld.

Groetjes,

Ronald

Dus 10 trials, waar bij elke trial 20-30 sec A direct daarna 20-30 sec B werd beluisterd?

Hoeveel trials had je goed?

Ik neem aan dat je niet blind hebt geluisterd?

pong38

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 19:28:43
Hij komt hier melden dat hij verschillen heeft gehoord, maar niet hoe hij geluisterd heeft. Gewoon een x aantal keer heen en weer geswitched tussen A-B (maw trials, maar dat is een vies woord hier geloof ik)?

Hij komt zijn bevindingen hier melden en jij kan je niet vinden in zijn manier van testen ? Big deal  :sigh:
Voor mij part maakte hij z'n wijsvinger nat en stak hij em ouderwets in de lucht om te voelen waar die wind vandaan komt. Als dát zijn manier van beoordelen is dan kan ik wellicht denken van "dat zal best maar ik ga het eens van een andere kant bekijken". Maar jij hebt schijnbaar de dwang om dan alleen maar te roepen van "kan niet, doe je verkeerd of hoe bestaat het dat je dat zo benaderd".
Wees dan een vent en pak die dure high-end set er eens bij en doe het ons voor i.p.v. tot de groep van beste stuurlui te horen.

hifiman

Citaat van: Roeland op augustus 18, 2009, 19:12:52
1 Lijkt vrij onlogisch, huidige harde schijven lijken veel kwa werking en moteriek op elkaar. Verschillen kunnen er zijn maar minimaal.
Dat denk ik ook.

Citaat van: Roeland op augustus 18, 2009, 19:12:52
Er is wel degelijk verschil tussen een harde schijf of Flash geheugen. A kwa snelheid en B op wel/geen bewegende delen.
Zal mij niets verbazen als een verschil wordt geconstateerd tussen een oude 850mb harde schijf en de huidige 16mb buffer schijfjes.
Ik zou graag eens een SDD drive proberen, helaas zijn ze nog vrij prijzig.

Citaat van: Roeland op augustus 18, 2009, 19:12:52
2 Kan maar vrij onlogisch > bits zijn al bits en worden niet beinvloed door slechts soldeer werk bv. Hooguit hoogspanning oneffenheden vanuit bewegende delen als ventilators, hitte, of voeding.
12V is toch geen hoogspanning?  :D


Citaat van: Roeland op augustus 18, 2009, 19:12:52
3- das het meest logische. Wel afhankelijk tot hoe ver het pad is vanaf de schijf naar mediaplayer/dac en opamp.
Hier zijn al veel discussies over te vinden denk aan nano vs classic ipod
4- zelfde als 2
5-met een afscherming en geen bare wire, geloof ik niet in. De mb's zijn te klein een analoog pad is veel gevoeliger.
6- zie 2
Als jitter de oorzaak zou zijn dan heeft elke chip cq implementatie daarvan een ander jitter spectrum.

Citaat van: Roeland op augustus 18, 2009, 19:12:52
Een punt waar je beter in kunt investeren is een goede dac die jitter tegengaat.
De streamer zal het grootste verschil maken, ga maar eens luisteren naar een Linn Akurate (met analoge uit).
De verschillen die je dan zal horen ligt aan de implementatie van de dac en opamp en het uitschakelen van S/PDIF ter voorkoming van jitter. .
Leuk stukje http://scitec.uwichill.edu.bb/cmp/online/P10F/dacs.htm
Hier zul je ook halen dat mogelijke interference wordt geresulteerd in je opamp door bijv hoogspanning
Jitter zal weer voorkomen vanuit je S/PDIF output input > http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/PLL/PLL1.htm

Persoonlijk heb ik wel verschillen geconstateerd met een nano en ipodclassic via een wadia itransport.
 
Zonder meer, het is ook niet voor niets dat ik op dit moment geen externe dac gebruik  ^-^

hifiman

#61
Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 19:39:57
Dus 10 trials, waar bij elke trial 20-30 sec A direct daarna 20-30 sec B werd beluisterd?
Dat klopt, genoeg dus om mijzelf te overtuigen.

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 19:39:57
Hoeveel trials had je goed?
Ik snap de vraag niet. Het was geen quiz maar een luistersessie  :D

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 19:39:57
Ik neem aan dat je niet blind hebt geluisterd?
Dat is juist aangenomen, is ook een beetje lastig met een ipod touch  ;)

Perfectionist

Excuses zijn inmiddels gemaakt, nadrukkelijk verzoek niet meer op de man of de zaak te spelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

)p(

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 19:11:07
Dat weet ik Peter en dat respecteer ik ook, net zoals ik merk dat jij het andersom ook respecteert als ik of een ander iets roept wat jij onzin vind. Waar het mijns inziens om gaat hier is niet het feit dat er tegengas wordt gegeven, maar meer de manier waarop. Als op elke post een reaktie zou volgen van "hoeveel trials" en "bewijs dat dan eens" dan gaat zo'n topic in mijn perceptie daarmee "om zeep". Dit ongeacht wie er het gelijk aan zijn kant heeft.

Groetjes,

Ronald

Ja...echter een gouden middenweg lijk steeds moeilijker hier...heb er eerlijk gezegd ook niet veel zin meer in die op te zoeken. Mijn eigen reactie was wellicht wat overtrokken en Garmt heeft al zijn excuses richting Roderick gemaakt...als ik ergens een hekel aan heb dan is dat wel cynisme en daar reageerde ik in de eerste plaats emotioneel op ;)

peter


Kjelt

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 19:41:43
Ik zou graag eens een SDD drive proberen, helaas zijn ze nog vrij prijzig.
De GB's zijn vandaag de dag spotgoedkoop, maak eens een RAM drive aan op je bron PC, ben benieuwd.

Nahpets

Citaat van: Kjelt op augustus 18, 2009, 19:45:54
maak eens een RAM drive aan op je bron PC, ben benieuwd.

CICS memory player, linkje. Regel alles wat dat betreft, prima (af)speler.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

audiolover

1- klinkt hardddisk A anders dan harddisk B ?
2- klinkt moederbord A (andere chipset) anders dan moederbord B ?
3- Klinkt USB per definitie beter dan IDE ?
4- zou de netwerkkart (merk/type ook nog uitmaken?
5- in hoeverre zijn verschillen in utp bekabeling (lengte/type/merk) hoorbaar?
6- Wat zou een betere (niet schakelende) voeding in de pc teweeg brengen?

punten 1 en 2 heb ik mijn twijfels bij, als je overigens (punt 2) de onboard geluidskaart gebruikt dan maakt die chipset c.q. codec wel uit: de 1 is nu eenmaal niet in staat om lossless weer te geven en de ander wel. Een geluidschip c.q. DAC zal zeker verschil maken.

punt 3 begrijp ik wellicht verkeerd? Als de vraag is: is USB beter dan SPDIF bij een pc dan zou dat inderdaad beter moeten zijn volgens de verschillende techneuten. Dat heeft puur met techniek te maken, het signaal van USB hoeft niet eerst in een ander formaat omgezet te worden en daarna de externe DAC in. Je mist dus de SPDIF conversie.
Als de vraag is USB of IDE of SATA harddisk dan lijkt me dat weinig uit te maken, vooropgesteld dat de pc voldoende "kracht" heeft.

punt 4: lijkt me niet, snelheid natuurlijk wel voor streamen maar da's logisch
punt 5: zie punt 4, kwaliteit in afscherming: wellicht?

Punt 6 denk ik dat wel verschil zal maken, dit hoort m.i. thuis in het rijtje van algemene adviezen voor goede audio en video: * zorg voor goede ontkoppeling van het apparaat (spikes of zo), * resonantie in de kast zovéél mogelijk voorkomen, * goede stroomvoorziening/netsnoer/voeding en goede/ontstoorde kabels van voeding naar electronica. Ik ben daar op dit moment erg mee bezig en ben er in ieder geval achter dat het afschermen van de voedingskabels in de pc méér rust in het geluid geeft, mijn nieuwe (merk)voeding van een goede kwaliteit die continue dezelfde stroompjes kan leveren zonder "in elkaar te zakken" maakt het geheel stabieler, de resonantievrij opgehangen voeding en harddisk zorgen voor rust in het geluid. Bij mij klinkt het in ieder geval beter.
Mijn bedoeling is om 2 nieuwe kasten te maken, alléén het moederbord in de ene en de draaiende/resonerende onderdelen (voeding/harddisk) in de andere. De ventilator van mijn CPU is al ultrastil maar vervang ik wellicht voor een passieve, met alléén de CPU en chipset als warmtebron in die kast ga ik aan passief genoeg hebben denk ik.
Meridian M-30 active speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;  Audioquest Jitterbug
Audioquest kabels: Coffee USB - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

hifi | Roderick

#67
Citaat van: pong38 op augustus 18, 2009, 19:41:38
Hij komt zijn bevindingen hier melden en jij kan je niet vinden in zijn manier van testen ? Big deal  :sigh:
Voor mij part maakte hij z'n wijsvinger nat en stak hij em ouderwets in de lucht om te voelen waar die wind vandaan komt. Als dát zijn manier van beoordelen is dan kan ik wellicht denken van "dat zal best maar ik ga het eens van een andere kant bekijken". Maar jij hebt schijnbaar de dwang om dan alleen maar te roepen van "kan niet, doe je verkeerd of hoe bestaat het dat je dat zo benaderd".
Wees dan een vent en pak die dure high-end set er eens bij en doe het ons voor i.p.v. tot de groep van beste stuurlui te horen.

1. Ik stel enkel vragen of over zijn manier van testen. Of ik het er mee eens ben of niet staat daar los van.

2. Ik heb geen dure set, maar je zou het wel "high-end" kunnen noemen.

Citaat van: pong38 op augustus 18, 2009, 19:41:38
Maar jij hebt schijnbaar de dwang om dan alleen maar te roepen van "kan niet, doe je verkeerd of hoe bestaat het dat je dat zo benaderd".

3. Hoe je tot deze conclusie komt is mij een raadsel en komt niet in de buurt v.d. waarheid.


audiolover

Citaat van: Perfectionist op augustus 18, 2009, 19:44:14
Excuses zijn inmiddels gemaakt, nadrukkelijk verzoek niet meer op de man of de zaak te spelen.
Meridian M-30 active speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;  Audioquest Jitterbug
Audioquest kabels: Coffee USB - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Roeland

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 19:41:43
12V is toch geen hoogspanning?  :D

Steek je vinger maar eens in een pc voeding, of cpu dan heb je het wel ;)


hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus 18, 2009, 19:45:54
De GB's zijn vandaag de dag spotgoedkoop, maak eens een RAM drive aan op je bron PC, ben benieuwd.
Hee, das een hele leuke, daar had ik nog even niet aan gedacht  :)

hifiman

Citaat van: Roeland op augustus 18, 2009, 19:53:32
Steek je vinger maar eens in een pc voeding, of cpu dan heb je het wel ;)
In de voeding wel ja, in de cpu toch echt niet  :)

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 19:53:54
Hee, das een hele leuke, daar had ik nog even niet aan gedacht  :)
en dan die ramdisk naar disk laten swappen? ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman


reMC