JVC HD-350 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 3, 2008, 16:19:50

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Een beknopte versie, de volledig review zal in een toekomstige uitgave van de vifi verschijnen.
Maar ik denk dat dit al genoeg zegt :D

Specs van de HD350
D-ILA techniek
Resolutie 1920x1080
Max contrast ratio (volgens de folder 30.000:1)
Max brightness 1000 Lumens
Inputs : 2x HDMI1.3 / Component / Svideo / Composiet / RS232
Afmetingen : 365x166x478mm
Gewicht : 11KG

Vormgeving
Het is even wennen met de HD350, waar normaal een upgrade vaak alleen meettechnisch te zien is, is de HD350 een totaal andere projector geworden.
De kast is wat slanker dan de HD100/HD1, de afstandsbediening is ook behoorlijk aangepast, en zelfs de vormgeving van de menu's is veranderd. JVC heeft duidelijk het idee gehad om ogenschijnlijk een totaal andere projector te bouwen, je zult ze in ieder geval niet snel door elkaar halen.

Wat opvalt is dat bij het aan en uitzetten je een behoorlijke geluidsproductie hoort, even denk je dat er wat mis is maar al snel kom je erachter dat het een beschermingsplaat is die voor de lens wegschuift en bij uitzetten er weer voor schuift.
Ik hoop dat dit niet een probleem word in de toekomst, het is zonde als de projector een defect krijgt aan een mechanisme dat feitelijk niet noodzakelijk is.
Dat gezegd hebbende vind ik het een veilig idee dat de projector nu een bescherming voor de lens heeft zitten, het is een beetje een dubbel gevoel, zolang het blijft werken (en waarom zou het niet) vind ik het een positieve upgrade.

De lens ligt nu meer binnen de kast en is volledig met de afstandsbediening te bedienen.
Focus, lensshift en zoom zijn allemaal makkelijk en zeer nauwkeurig in te stellen.

De afstandsbediening is natuurlijk weer volledig verlicht en ligt makkelijk in de hand, gevoeligheid van de projector op de afstandsbediening is voldoende, maar had iets gevoeliger gemogen, soms mis je net een beweging, vooral bij het calibreren waarbij je continue bezig bent is dat soms even lastig. In het normale gebruik zie ik echter geen enkel probleem.

De nieuwe menustructuren zijn duidelijk en modern vormgegeven met een zeer uitgebreide instelmogelijkheid.

Calibratie mogelijkheden
Waar de HD1 en HD100 de gebruiker de optie gaf voor een custom gamma maar geen volledige grayscale, doe de HD350 dat beter. Gamma instellingen zijn er weer en dat is een understatement, je kan er echt een behoorlijke hoeveelheid in afstellen, echter zonder analyzer en kennis van zaken, niet aan beginnen. Dit is echt iets voor de experts. De grayscale calibratie is nu op 2 plekken mogelijk, de drives en offset.
Naast standaard geheugens zijn er ook user settings waar de gebruiker zelf zijn settings in kan aanpassen.

CMS ontbreekt dus op de HD350 en is alleen op de HD750 te gebruiken.

Nieuw bij de HD350 is een iris optie, niet een automatische iris maar een "simpele" manual iris (wat mijn persoonlijke voorkeur heeft), stand 1, 2 en 3 waarbij 3 de meeste lightoutput geeft.
Komt de lamp aan het eind van zijn leven is er natuurlijk ook hier de highlamp modus waarbij er extra lightoutput uit de projector gehaald word, dit gaat wel ten koste van de grayscale (10% teveel rood) deze zal dan dus opnieuw gecalibreerd moeten worden.

Net als met de HD1 en HD100 is het mogelijk om de kleuren via een convergentie optie op elkaar te liggen als dat nodig mocht blijken, vooral bij het ophangen van de projector is het belangrijk te onthouden dit als LAATSTE te doen, als de projector helemaal hangt zoals hij blijft.

Metingen
Zoals ik altijd doe bij de reviews meet ik een projector volledig uit de doos, volgens sommige is dit een verkeerde manier, maar ik ben van mening dan veel gebruikers een projector uit de doos halen en hem zo ophangen, vandaar dat dit altijd mijn standaard meting is.

Na het goed zetten van contrast en brightness komen we al uit op een CR van 105075:1, de gamma is echter 2.54 uit de doos. De gamma is echter goed in te stellen en uiteindelijk voor onze ruimte heb ik een gamma van 2.24 gekozen.

Na de calibratie komen we uit op de volgende contrast ratio's:
op iris 1 17510:1
op iris 2 14750:1
op iris 3 11386:1

Zelfs op iris 3 is de schaduw van de analyzer amper te zien, dus dit is zeer zeker een stand die het overwegen waard is als je een groter scherm gebruikt of een wat lichtere kamer.

De grayscale uit de doos is matig afgesteld, maar laat zich gelukkig perfect calibreren op de usersettings, en na de calibratie komen we dan ook op een nagenoeg perfecte grayscale uit, dit is een behoorlijke verbetering tov de HD1 en HD100 welke maar op 1 punt te calibreren was, dit ging over het algemeen goed maar voor de perfectionisten kan het altijd beter natuurlijk.

De meting van de CIE kleurendriehoek laat zien dat de HD350 dezelfde soort afwijkingen heeft als de voorgaande generatie, wil je dit goed hebben moet je blijkbaar toch meer betalen voor de HD750.

Hoe ziet dat er echter uit in het kijken ?

Kijkervaring
Iemand die nog nooit een D-ila heeft gezien weet niet echt wat hij mist, maar de D-ila techniek is mijn optiek op dit moment de mooiste manier van film kijken, het beeld doet zeer natuurlijk en CRT achtig aan. Nu is dat een moeilijk woord maar feitelijk bedoel ik dat er weinig digitale randjes aan het beeld zitten, iets wat vooral door CRT liefhebbers vaak word aangemerkt op veel digitale projectoren, het beeld is niet "natuurlijk" of "filmisch", de D-ila techniek doet dit wel.

Ook de HD350 is weer een fantastische projector om naar te kijken.
Er zit een enorme diepte in het beeld en de dynamiek is letterlijk om van te smullen, vergeet niet dat je om optimaal te genieten van de volledige contrast ratio je in een zeer donkere ruimte moet kijken, vandaar dat bij een lichte kamer de manueel instelbare iris een fijne upgrade is, ik zou rustig naar het beeld op iris 3 kunnen kijken. Voor mijn persoonlijke voorkeur bleek ik hangen bij iris 2, iris 1 vond ik net iets te donker op een 2.09 breed scherm.

Wat wel weer opvalt is dat de kleuren simpelweg een voorkeur hebben voor geel en rood, dit is iets waar mensen redelijk snel aan wennen maar ik blijf het een klein nadeeltje vinden van deze projectoren, echter op dit moment kijken we al bijna een jaar naar een HD100 met dezelfde afwijking en met een juiste calibratie is er zeer goed naar te kijken (understatement), we hebben er elke dag plezier mee.
Ik ben echter wel zeer nieuwsgierig wat de HD750 hier in gaat brengen met het CMS systeem, echter gezien het prijsverschil denk ik dat ze beide een fantastische plek gaan veroveren in hun segment.

Bij een volledig zwart scherm zijn er geen opvallende oplichtende hoeken, en bij volledig witte schermen geen opvallende kleurvlekken, net als de HD1 en HD100 zet JVC een mooie egale beeldweergave neer.
Ik heb met mijn neus voor het scherm gestaan en kan geen afwijkingen zien in Rood Groen en Blauw, met andere woorden de convergentie van de HD350 was spot on (dit kan per unit afwijken).

Als deinterlacing/scaling gebruikt de HD350 de HQV Reon-VX processor welke steeds meer opduikt in projectoren, en gezien het feit dat het een goede chipset is, is dat natuurlijk alleen maar positief.

Detailiring van HD materiaal is weer om van te snoepen, geen digitale randjes, ruis of andere artifacts (dingen die niet in het beeld thuishoren) maar een zeer rustig en heerlijk filmisch beeld.
Maar ook DVD's zien er zeer goed uit.

Ik kan heel weinig vinden wat ik niet mooi vind aan de HD350.
Eigenlijk alleen het oververzadigen van de kleuren, maar dit is iets wat ook de HD1 en HD100 heeft en dat heeft me er nog geen moment van weerhouden om de projector als beste te adviseren aan klanten.

De HD350 zorgt ervoor dat ik met spanning uit kijk naar de HD750 maar voor de HD350 kan ik maar 1 ding zeggen.....
Een absolute aanrader en kan blind gekocht worden als je binnen dit segment een projector zoekt, voor dit geld koop je geen betere.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Mooi verhaal Frank.

Ik sluit me helemaal bij je aan qua fimische look en beeld kwaliteit.
Deze beamer is een TOPPER!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

daxie

hoe is de geluidsproductie van de pj zelf? En dit in vergelijk met de TW5000?

En uiteraard de vraag die velen zich stellen: hoeveel beter is hij?

manco401

Dus in feite is de HD350 een HD100 en HD1 in 1 projector.
Zet je de iris dicht heb je een soort HD100 met vergelijkbaar contrast/licht output
Zet je de iris open heb je een HD1 met vergelijkbaar contrast maar nog meer licht output

+ hij is stiller dan beide
+ hij is beter te calibreren dan beide


J.A.F._Doorhof

#6
@Manco,
Je mag dat wel zo stellen.
Ik vind hem weinig onderdoen voor de HD100, hoewel ik de HD100 wat dynamischer vind, zie ook de contrast metingen.
Maar dat is denk ik alleen te zien in onze eigen ruimte die echt volledig donker is.
Ik denk dat de HD350 een goede brug slaat tussen de HD1 en HD100, ben daarom erg benieuwd naar de HD750/RS20, die zullen we volgende week ontvangen en dan uitvoerig testen, heb na volgende week een paar weken het iets rustiger dus zal dan wel een wat meer kunnen zeggen over de HD750.

@Daxie,
Geluidsproductie is erg laag, maar dat geldt ook voor de TW5000.
Ik ben sowieso van mening dat in deze segmenten 1-2 dB verschil amper meer te horen is, het is meer de toon van de koeler en deze is erg aangenaam bij de HD350 en de TW5000.
Alleen bij de Epson's hoor je altijd de iris werken, de JVC heeft dat niet.

Hoeveel beter dan de TW5000 ?
Moeilijk, ik ben een enorme liefhebber van de D-ila's dus voor mij meer dan de moeite waard.
Als ik op dit moment de markt aanschaffen zou bepalen zouden er voor 95% JVC's verkocht worden vrees ik, het is gewoon een waanzinnige projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  3, 2008, 16:19:50
Een absolute aanrader en kan blind gekocht worden als je binnen dit segment een projector zoekt, voor dit geld koop je geen betere.
Dan zou het wel aardig zijn als er ook bij zou staan wat 'dit geld' dan is   :D
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

bmateijsen

Citaat van: jasjenl op december  3, 2008, 17:45:42
Dan zou het wel aardig zijn als er ook bij zou staan wat 'dit geld' dan is   :D

HD350 = 3999 Euro.

Groet,

Bjorn

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Dus toch wel weer een stukje duurder dan een TW5000.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

kermit

#11
Mooie review Frank. Zal zeker de vifi lezen. Anderen zeggen weer dat de 350 beter is. Ik vind de 350HD idd beter!

manco401

#12
Kan je de oversaturatie niet wat beter intomen dan bij de HD1/HD100 dankzij de grayscale calibratie?

garmtz

Citaat van: manco401 op december  3, 2008, 19:53:42
Kan je de oversaturatie niet wat beter intomen dan bij de HD1/HD100 dankzij de grayscale calibratie?

Nee, je kunt de verzadiging van de kleuren niet verminderen met een aangepaste grayscale.

EdSki

Frank,

Heb je nog geprobeerd om de oversaturatie nog wat te verminderen?

Jason Turk heeft het kunnen terug dringen maar wel met wat neven effecten (had wat gevolgen voor ' luma', geen idee wat dat precies inhoud  ;D )

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1091538

Wat is jouw mening over een dergelijke aanpassing? 

J.A.F._Doorhof

De grayscale is de balans tussen de drie kleuren die het beeld maken, of wel de mix om de afgesproken grijs waarde te maken.
De primaries en secondaries vallen daar buiten (hoewel je feitelijk de instelling doet met de primaries natuurlijk).

Wat wel mogelijk is, is door de verzadiging van de projector aan te passen een goede/zo goed mogelijke balans te vinden.
Je moet dit wel blijven controleren met een zgn colordecoder check.

Helemaal perfect word het echter nooit, totdat je CMS gaat gebruiken, en ook dat is in principe niet zaligmakend.
Vandaar dat ik met interesse naar de HD750/RS20 uitkijk.
Een CMS systeem kan perfect werken als het op de juiste manier geimplementeerd word, ik neem aan dat JVC dit goed gedaan heeft eigenlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@Edski,
Sorry je was me net voor.
Dat is een standaard onderdeel van de calibratie die we doen, echter je moet daar enorm mee oppassen, voordat je het weet mis je bepaalde kleurinformatie, als je goed naar de grafiek kijkt zie je namelijk dat de balans niet 100% is, maw de driehoek is niet gelijkmatig te groot.
Zou de driehoek, rekentechnisch te groot zijn dan kun je inderdaad door de kleurverzadiging (luma van de kleuren) de driehoek laten krimpen.
Maar als er geen balans is in het geheel dan kan dit problemen veroorzaken.

Wij doen dit meestal met een zgn colordecoder check patroon waarin ik precies in de gaten hou wanneer de balans tussen de primaries en secondaries wegvalt.
Ik krijg hem wel wat kleiner maar zoals op het AVS forum krijg ik hem niet, zonder dat dit flinke nadelige gevolgen heeft voor de schakeringen tussen cyaan en blauw.

En zoals je misschien weet ben ik een redelijke purist en heb ik liever iets oververzadiging dan dat ik de balans in de driehoek verknoei.

Je moet het trouwens niet te zwart wit zien (grapje) het uiteindelijke beeld zegt boekdelen en de HD350 zet gewoon een waanzinnig plaatje neer, alleen is net als de HD1 en HD100 iets oververzadigt aan de rechterkant van de driehoek.
Als je weet dat 95% van de projector gebruikers naar VEEL ergere afwijkingen zit te kijken en bijna 99% van de TV kijkers naar nog erger dan denk ik dat je wel snapt waar je de opmerking moet plaatsen.

Voor ons puristen wil ik gewoon CMS hebben, als ik eerlijk ben en naar het prijsverschil kijk..... denk ik dat de HD350 voor 75% van de mensen die in DEZE klasse willen kopen gewoon helemaal top is (als ik hem vergelijk in prijs met de HD750 dus)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob H

Destroy the core!™

J.A.F._Doorhof

net half doorgelezen maar een beetje vreemde opmerking over de calibratie.
2 uur ?
De hele grayscale lag er hier in 5 minuten perfect op.
De offset werkt inderdaad redelijk aggresief maar als je dat weet is hij net zo makkelijk te calibreren als elke andere projector....
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ik vond de HD350 wel wat moeilijker goed te krijgen qua grey scale dan zeg een TW2000. De gain en offset werken behoorlijk interactief op elkaar in.

J.A.F._Doorhof

het is maar wat je gewend bent denk ik.
Er zijn wel meer projectoren en tv's waar ze heel interactief werken, je ziet op een gegeven moment snel genoeg wat ze doen en kan dat dan alvast tegen compenseren.

Maar goed, ik calibreer regelmatig tv's die alles met elkaar laten reageren zelfs dingen die niet zouden mogen :D
echt een ramp.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ik stoor me al langer aan het feit dat je mij (en anderen, zelfs Rob Dingen) onterecht onderschat of het nadeel van de twijfel geeft. Het siert je niet en is bovendien nutteloos. Althans, ik zie wel het nut voor jouw business: jezelf promoten. Is logisch, je moet ervan leven (ik niet, althans niet van calibraties), maar dat kan ook zonder insinuaties.

J.A.F._Doorhof

#22
hoho zo is het helemaal niet bedoeld ???
Ik geef alleen aan dat ik het niet moeilijker vind dan een andere projector, je trekt denk ik zelf een andere conclusie.
Ik zal nooit moedwillig iemand naar beneden praten, sterker ik respecteer altijd andere.
Maar goed het is het nadeel van het geschreven woord :(
Je kan alles tweeledig uitleggen, maar nogmaals zo is het niet bedoeld.

Feit is wel dat hoe meer je bezig bent met de calibraties des te makkelijker het op een gegeven moment wordt, ik vond het alleen jammer dat in een review de HD350 negatief word neergezet omdat degene die de review schrijft 2 uur bezig is met een calibratie die relatief simpel is.
Ik heb nergens jouw naam genoemd of iemand anders naam.
Ik wil alleen niet dat mensen een verkeerd idee krijgen van de HD350.

Zo beter :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Shorty

Citaat van: garmtz op december  4, 2008, 10:20:05
Ik stoor me al langer aan het feit dat je mij (en anderen, zelfs Rob Dingen) onterecht onderschat of het nadeel van de twijfel geeft. Het siert je niet en is bovendien nutteloos. Althans, ik zie wel het nut voor jouw business: jezelf promoten. Is logisch, je moet ervan leven (ik niet, althans niet van calibraties), maar dat kan ook zonder insinuaties.

Als objectieve lezer kan ik jullie melden dat de opmerking van Garmtz mij nogal rauw op het dak viel; ik proefde geen enkele negatieve bijbedoeling richting wie dan ook in Franks antwoord....

Aan de andere kant valt het mij wel op dat verschillende commerciële partijen hier elkaar subtiel vliegen proberen af te vangen als er door forumleden adviezen over het aanschaffen van een of ander apparaat worden gevraagd. Het is waarschiojnlijk onvermijdelijk dat deze parallelle belangen wederzijds irritaties gaan oproepen.
Misschien moeten, in het belang van dit forum, alle partijen achter de schermen proberen tot elkaar te komen, want als dit soort irritaties bestaat dan moeten die worden weggenomen vóórdat de boel uit elkaar klapt.....  :-* Om dit soort zaken in de openbaarheid van een topic op te rakelen lijkt mij hoe dan ook de verkeerde weg. Amen.  ;)

VrGr,

Bart J.

garmtz

Goed, sorry voor mijn opmerking... Wil hem wel weghalen desnoods, inmiddels via PM opgehelderd. Frank, jij mag hem wat mij betreft ook weghalen.