Deel2: De bouw van een full-range ESL

Gestart door Arno P, augustus 4, 2007, 16:20:37

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Arno P

Polymax.....hard die wel goed uit of blijft het (te) soepel?

Arno P

Zo...de buisjes allemaal op maat gezaagd en afgeslepen...hier en daar een stickertje weghalen en allemaal checken of ze wel recht waren  :P

Walter_PPK

Polymax wordt niet keihard maar hardrubberachtig. Retesterk is het spul wel en het hecht net als siliconen op elk oppervlakte. 10euro per patroon.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Arno P

Citaat van: Walter_PPK op augustus 27, 2007, 21:40:25
Polymax wordt niet keihard maar hardrubberachtig. Retesterk is het spul wel en het hecht net als siliconen op elk oppervlakte. 10euro per patroon.

Waar ik een beetje mee zit is als het nog iets kan bewegen dat de stator/folie afstand aan de haal gaat

gvy

Citaat van: Arno P op augustus 27, 2007, 21:42:07
Waar ik een beetje mee zit is als het nog iets kan bewegen dat de stator/folie afstand aan de haal gaat

Arno,

Naar wat ik van de beschrijving begrijp van Polymax, hard het zowat identiek uit als die Tec7.
Wees gerust, dat komt niet los en dat beweegt niets en dat hecht als hel.

Met niet keihard, bedoelen we dat het oppervlak aanvoelt als een heel hard rubber oppervlak en niet als een steen.
Je kan er een scherp voorwerp induwen dus.
Maar je buisjes die je ermee vastzet zullen eens het spul is uitgehard zich geen 100e van een mm verzetten.

Geert

Arno P

Klinkt goed...binnenkort maar eens een proefstukje maken

Arno P

De frames geschuurd en ontvet en de eerste in de grondverf gezet (MDF alabastine, goed spul)

CarloPJB

Dan doe ik zeker iets niet goed  :-\

Ik vindt het namelijk kolerespul om te schuren  >:(

Arno P

Citaat van: CarloPJB op augustus 28, 2007, 22:26:36
Dan doe ik zeker iets niet goed  :-\

Ik vindt het namelijk kolerespul om te schuren  >:(

Hoezo? het is idd wel een kwestie van enkele keren schuren tussen de lagen...en de scherpe hoeken goed afzwakken...

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: CarloPJB op augustus 28, 2007, 22:26:36
Dan doe ik zeker iets niet goed  :-\

Ik vindt het namelijk kolerespul om te schuren  >:(

Als je het heel dun opbrengt en bv. met een rolletje narolt...hoef je niet veel te schuren alvorens een 2e laag aan te brengen...die mdf grondverf werkt ook bij mij gewoon goed  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Walter_PPK

Ik zou me niet druk maken over die polymax. Het blijft soepel als in autobandrubber soepel. Met kleine hoeveelheden zal er geen speling optreden. Ga je je ook nog een soort correctiefilter toepassen om het freq. bereik recht te trekken?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Arno P

Citaat van: Walter_PPK op augustus 29, 2007, 22:54:07
Ik zou me niet druk maken over die polymax. Het blijft soepel als in autobandrubber soepel. Met kleine hoeveelheden zal er geen speling optreden. Ga je je ook nog een soort correctiefilter toepassen om het freq. bereik recht te trekken?

Ik zal zeker gaan segmenteren om het hoog van de curve vlak te leggen en zo het laag beter te laten doorlopen. Ook sluit ik niet uit om het laag een schopje erbij te geven om de acoustische kortsluiting iets te compenseren....en natuurlijk de resonantiebult weg te filteren...

Arno P

Alle panelen 2x in de gronverf gezet en de eerste al zwarte gespoten...

En...al eens wat lijmproefjes gedaan...ploymax...2 comp PU (wel die voor hout)...normale montagekit...

De polymax...erg dun bij het aanbrengen en het prut er makkelijk (ook aan de verkeerde kant) uit...ik bedenk ook dat als de buisjes op hun plek moeten zakken...de polymax in een dun aabgebrachte laag (tegen het prutten) die goed het buisje "volgt" en een opening achter laat...

De montage kit...geweldig spul....maar eenmaal fout geplaatst (of eruit geprut) is het een gigantische troep

PU----best goed....iets dikker dan de polymax....prut weinig eruit mits dun aangebracht en zal...als de buisjes op nivo zakken de 0,5...1mm mooi opvullen....eens kijken bij het proefje of er de dag erna niet een enrome bruisbult aan de verkeerde kant hangt  :P ;D ;)

otitis

#113
Hi,

Zo heb ik het gedaan:

- dikke klodder polymax aan het eind van het buisje, zover mogelijk weg van de binnenzijde van het element
-buisje erop leggen, lichtjes aandrukken, maar niet helemaal op referentieniveau drukken!
- kwartiertje wachten; de lijm wordt dan dikker
- naar beneden duwen met een los stanleymesje; als je vanaf de zijkant kijkt kun je zien of er licht onder het mesje komt. Zo kun je makkelijk zien of het in het referentievlak zit. Een lineaal is vaak te bobbelig.

Dit zal heus niet de enige manier zijn hoor, maar misschien doe jer ideeen mee op.

Ps uitstulpende polymax is makkelijk weg te snijden. Ik heb ook wel eens met 2 componenten pu-lijm gewerkt, maar dat is schier onmogelijk te verwijderen, ja met een dremel o.i.d. , maar dan beschadig je ook je mooi gelakte panelen!

Arno P

Citaat van: otitis op september  1, 2007, 09:22:55
Hi,

Zo heb ik het gedaan:

- dikke klodder polymax aan het eind van het buisje, zover mogelijk weg van de binnenzijde van het element
-buisje erop leggen, lichtjes aandrukken, maar niet helemaal op referentieniveau drukken!
- kwartiertje wachten; de lijm wordt dan dikker
- naar beneden duwen met een los stanlymesje; als je vanaf de zijkant kijkt kun je zien of er licht onder het mesje komt. Zo kun je makkelijk zien of het in het referentievlak zit. Een lineaal is vaak te bobbelig.

Dit zal heus niet de enige manier zijn hoor, maar misschien doe jer ideeen mee op.

Ps uitstulpende polymax is makkelijk weg te snijden. Ik heb ook wel eens met 2 componenten pu-lijm gewerkt, maar dat is schier onmogelijk te verwijderen, ja met een dremel o.i.d. , maar dan beschadig je ook je mooi gelakte panelen!

Hier spreekt ervaring...nuttig tips...bedankt  ;)

otitis

Hi,

Graag gedaan hoor. Daar is het forum ook voor.
Nog vergeten te zeggen dat je de methode met het stanleymesje ook prima kan gebruiken om achteraf te controleren of je buisjes nog in het referentievlak liggen. Als het mesje op he buisje kan wiebelen, dan moet het buisje zakken. Ik heb maar een enkele keer gemaakt dat ik een buisje opnieuw moest lijmen. Je kunt ze er gelukkig vrij makkelijk uit trekken of wippen met een flinke schroevedraaier!

Arno P

Citaat van: otitis op september  2, 2007, 09:50:37
Hi,

Graag gedaan hoor. Daar is het forum ook voor.
Nog vergeten te zeggen dat je de methode met het stanleymesje ook prima kan gebruiken om achteraf te controleren of je buisjes nog in het referentievlak liggen. Als het mesje op he buisje kan wiebelen, dan moet het buisje zakken. Ik heb maar een enkele keer gemaakt dat ik een buisje opnieuw moest lijmen. Je kunt ze er gelukkig vrij makkelijk uit trekken of wippen met een flinke schroevedraaier!

Ik had de infrezingen ook gechecked met de korte kant van een metalen lineaal...werkt goed...

Arno P


otitis


Arno P

Citaat van: otitis op september 12, 2007, 21:38:56

Ik zeg niks............

Kon het niet weerstaan he?  ;D

Maar de trafo's.....doorbranden? Ik denk het alvast niet als ik zie welke dikte KABEL er op de primaire ligt....

otitis

Sorry, kon het inderdaad niet laten.
De trafo fikt secundair door. Je krijgt primair dan heel grote stromen. Primaire wikkeling zal wel heel blijven, maar de versterker trekt dat niet. De stroompiek komt zo snel dat de beveiliging van de versterker daar vaak te laat voor is. Een primaire weerstand van 1 a 2 ohm helpt om schade te voorkomen maar kan tenkoste van de hoogweergave gaan. Nogmaals, het betrof de T500, dus wellicht dat de nieuwe trafo's beter zijn. Van doorgeslagen amplimo's heb ik nog nooit gehoord.

Arno P

Citaat van: otitis op september 13, 2007, 07:56:45
Sorry, kon het inderdaad niet laten.
De trafo fikt secundair door. Je krijgt primair dan heel grote stromen. Primaire wikkeling zal wel heel blijven, maar de versterker trekt dat niet. De stroompiek komt zo snel dat de beveiliging van de versterker daar vaak te laat voor is. Een primaire weerstand van 1 a 2 ohm helpt om schade te voorkomen maar kan tenkoste van de hoogweergave gaan. Nogmaals, het betrof de T500, dus wellicht dat de nieuwe trafo's beter zijn. Van doorgeslagen amplimo's heb ik nog nooit gehoord.

Serieweerstand en parallel de inductie van de trafo.....tenkoste van hoogweergave? Het is dan toch een hoogdoorlaat geworden of heb ik het mis? Of is de parallelcapaciteit een veel grotere factor dat die inductie?

otitis

Hi,

Volgens mij gewoon een spanningsdeler, bij hoge freq. is impedantie laag dus valt meer spanning over de primaire weerstand.

otitis

Arno P heeft zich toch niet geelektrokuteerd!!??? ???
Het is nml wel stil hier in dit draadje ;)

Arno P

Citaat van: otitis op september 20, 2007, 11:45:26
Arno P heeft zich toch niet geelektrokuteerd!!??? ???
Het is nml wel stil hier in dit draadje ;)

Nee hoor.....had even een tussendoor projectje....nieuwe zaagtafel en hiermee een volledig nieuwe indeling voor mijn klusruimte...
En met de komst van de afzuiging vandaag is dat project weer afgerond en kan ik de ESL draad weer op pakken  ;)