Chamber of Dreams - nu met 3D-audio!

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

eddy135

Citaat van: celerontje op juli 15, 2010, 16:56:13
ISO instellen gaat toch niet op als je RAW schiet?

Weet niet wat voor camera jij gebruikt ???, maar met canon heb je dat 'probleem' niet hoor...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Niet actief

Citaat van: celerontje op juli 15, 2010, 16:56:13ISO instellen gaat toch niet op als je RAW schiet? Want het licht dat op de sensor valt blijft hetzelfde, en het is nou juist de rauwe sensordata die je opslaat bij RAW fotografie. ;)
De hoeveelheid licht die op de sensor valt blijft niet hetzelfde, wanneer je het diafragma knijpt en evenmin wanneer je de sluitertijd verkort. Alleen bij het wijzigen van de ISO-waarde blijft de hoeveelheid licht die op de sensor valt hetzelfde, maar is de uitwerking ervan niettemin heel anders.

Citaat van: celerontje op juli 15, 2010, 16:56:13Digitaal is heel simpel: Te veel licht? BAM, highlights kwijt, ook in RAW.
Goed belichten is ook heel simpel: zorg voor de juiste hoeveelheid licht in de juiste balans en je hebt highlights en schaduwen correct. Mits het contrast niet veel groter is dan 5 stops, anders moet je gaan kiezen voor highlight of schaduw.
Analoge negatieffilms en diafilms hadden een contrastomvang van wel 7 stops, maar de gemiddelde papierafdruk uit de afdrukcentrale haalt de 4 stops zomaar niet en een vakafdruk van de glanspers misschien 5. De gemiddelde sensor haalt geen 7 stops contrastomvang net als films vroeger. Met name hooglichten komen er bekaaid af, maar goed belichten is net als vroeger nog steeds een verhaal apart. De automatiek kan dat lang niet altijd zelf... Ook is het op het gebied van hooglichten en het correct weergeven van ONscherpte dat digitaal nog een hele weg te gaan heeft om in de buurt te komen van het aloude chemische proces...

Xander32


Ziet er serieus uit :thumbs-up:. Volgens mij `n vakman aan `t werk.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HTip

Zo, krijg ik daar een gratis les in fotografie :thumbs-up: Mijn Sony A550 is een zgn. pro-consumer DSLR. De beste APS-C, voordat aan naar serieuze bedragen moet gaan denken ;) Heeft zeker mogelijkheid om RAW-beelden te schieten. Ook de combi met JPG, zodat je ook previews kan zien.

Voor de rest genoeg mogelijkheden om de belichting optimaal te krijgen, dus daar ga ik eerst mee experimenteren voordat ik met filters aan de gang ga.

Ik heb het objectief besteld. Het is de Sony 18-250 3.5-6.3 (27-375) geworden. Als het meezit krijg ik 'm dit weekend. Dan ga ik natuurlijk de nodige proefopnamen maken, dus de sluiterteller zal snel oplopen ;)

@Toine: Wat vind je van de oplossing voor de bevestiging van de basstraps?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Weer terug naar de HT :popcorn:

Citaat van: The Vampire op juli 14, 2010, 18:51:11
het blijft er gewoon ook heel stoer uitzien! :clapping:

en even gestoft zie ik?? :D
:D Ik maak pas schoon als ik klaar ben met klussen, tussendoor heeft weinig zin ;) Als ik echt helemaal klaar ben, wordt de vloer zelfs gesopt :tongue2:

Citaat van: Davey op juli 14, 2010, 19:25:10
Toch wel een serieuze klus waar heel veel tijd in gaat zitten. Sla je trouwens een klein nageltje in elk latje bij het fixeren?
Ik wist vantevoren dat de bouw van de projectiewand veel tijd ging kosten. Het monteren van de basstraps viel mee.

Elk latje is gefixeerd met een klein schroefje. Ik vond dat een sterkere verbinding, gezien de krachten die erop staan. Ik heb overigens wel spijkertjes overwogen ;)

Citaat van: Martijn90 op juli 14, 2010, 20:20:45
Mooi hoor, ziet er indrukwekkend uit :)
Bedankt Martijn. Nu nog maar hopen dat het ook indrukwekkend klinkt :music:

Citaat van: jaco op juli 15, 2010, 08:16:48
Kit je ze nu aan de achterkant lucht dicht op de muur ?
Klopt! Maar niet alleen aan de achterkant. Ook aan de voorkant, die grenst aan de muur, en de bovenkant. Dat laatste wordt nog moeilijk, maar ga ik wel proberen.

Citaat van: Xander32 op juli 15, 2010, 20:34:20

Ziet er serieus uit :thumbs-up:. Volgens mij `n vakman aan `t werk.
Bedankt voor het compliment Sander! Ik doe mijn best... :blush:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Citaat van: HTip op juli 15, 2010, 21:55:29@Toine: Wat vind je van de oplossing voor de bevestiging van de basstraps?

Wel, als de kasten op die 'tafeltjes' op een of andere manier ook aan de wand zijn bevestigd kunnen ze ook niet voorover vallen.
Ik neem aan dat je daar wel aan hebt gedacht. Deze oplossing lijkt me een uitstekende!

HTip

Citaat van: ThingMan op juli 15, 2010, 22:01:57
Wel, als de kasten op die 'tafeltjes' op een of andere manier ook aan de wand zijn bevestigd kunnen ze ook niet voorover vallen.
Ik neem aan dat je daar wel aan hebt gedacht. Deze oplossing lijkt me een uitstekende!
Bedankt Toine. De 'kasten' worden aan de muur bevestigd en gekit langs de randen. Lijkt me inderdaad niet prettig als ze voorover vallen tijdens het luisteren of kijken :unsure: Dat wil ik ten allen tijde voorkomen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

nog even een "domme" vraag van mij: nou je die basstraps hebt, heeft dat dan niet weer effect op de akoestiek aan de zijkant??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Citaat van: The Vampire op juli 15, 2010, 22:08:23
nog even een "domme" vraag van mij: nou je die basstraps hebt, heeft dat dan niet weer effect op de akoestiek aan de zijkant??
Zonder de projectiewand heb ik een goede akoestiek met frequenties vanaf 200Hz. De projectiewand zorgt voor de laagabsorptie, waarbij elk compartiment (6 in totaal) elk een andere frequentie behandelt. Deze zijn door Toine berekent op basis van de laatste meting en een simulatie van de projectiewand.

Kortom, de projectiewand incl. basstraps zal geen nadelige invloed hebben op de totale akoestiek :music:

Maar misschien kan Toine het beter uitleggen... ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

denk dat ik het wel aardig snap, dacht er alleen even overna omdat je ruimte feitelijk ook weer wordt aangepast.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Niet actief

Citaat van: HTip op juli 15, 2010, 22:15:34Zonder de projectiewand heb ik een goede akoestiek met frequenties vanaf 200Hz. De projectiewand zorgt voor de laagabsorptie, waarbij elk compartiment (6 in totaal) elk een andere frequentie behandelt. Deze zijn door Toine berekent op basis van de laatste meting en een simulatie van de projectiewand.
Kortom, de projectiewand incl. basstraps zal geen nadelige invloed hebben op de totale akoestiek :music:
Maar misschien kan Toine het beter uitleggen... ;)

Aan een correct antwoord kan of hoeft niets te worden toegevoegd! Volgens mij is dit precies wat het is.
De impact van zo'n laagabsorberende projectiewand was al bekend, want dit is een aanpassing van het oorspronkelijke ontwerp, dat zonder basstraps en met uitsluitend paneelabsorptie al een eind in de goede richting kwam. Maar niet laag genoeg kon inzetten.
Op grond van de gemeten situatie kun je stellen dat niets doen aan het bass-management pas echt een nadelige invloed heeft op de akoestiek...

Robbert54

oke, dit staat dus los van de panelen aan de zijkant??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Niet actief

Citaat van: The Vampire op juli 15, 2010, 22:44:15oke, dit staat dus los van de panelen aan de zijkant??

Bedoel met 'zijkant' de zijwand?
Geen van de genomen maatregelen staat werkelijk los van de andere. Allemaal samen moeten ze iets opleveren wat van tevoren gezocht en verwacht wordt.
Ze staan fysiek natuurlijk wel op zichzelf, maar in akoestische zin werkt alles samen.

Robbert54

Citaat van: ThingMan op juli 15, 2010, 23:04:54
Bedoel met 'zijkant' de zijwand?
Geen van de genomen maatregelen staat werkelijk los van de andere. Allemaal samen moeten ze iets opleveren wat van tevoren gezocht en verwacht wordt.
Ze staan fysiek natuurlijk wel op zichzelf, maar in akoestische zin werkt alles samen.
ja dat bedoelde ik. Oke dan snap ik :thumbs-up:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

celerontje

Citaat van: HTip op juli 15, 2010, 21:56:04
Maar niet alleen aan de achterkant. Ook aan de voorkant, die grenst aan de muur, en de bovenkant. Dat laatste wordt nog moeilijk, maar ga ik wel proberen.
Eeeeehhh, hoe wil de de bovenkant doen? de horizontale ''laten'' bereiken muur niet eens. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

djaxx


celerontje

Citaat van: HTip op juli 15, 2010, 22:06:28
Bedankt Toine. De 'kasten' worden aan de muur bevestigd en gekit langs de randen. Lijkt me inderdaad niet prettig als ze voorover vallen tijdens het luisteren of kijken :unsure: Dat wil ik ten allen tijde voorkomen ;)
Dat is juist heel beleefd, ze maken een diepe buiging voor je! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jaco

Citaat van: celerontje op juli 15, 2010, 23:31:47
Eeeeehhh, hoe wil de de bovenkant doen? de horizontale ''laten'' bereiken muur niet eens. ;)
Iets ertussen zetten en vastkitten ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

VlisChris

Citaat van: celerontje op juli 15, 2010, 16:56:13
ISO instellen gaat toch niet op als je RAW schiet? Want het licht dat op de sensor valt blijft hetzelfde, en het is nou juist de rauwe sensordata die je opslaat bij RAW fotografie. ;)
Digitaal is heel simpel: Te veel licht? BAM, highlights kwijt, ook in RAW.

Tuurlijk kun je ISO waarde gewoon instellen in RAW. Je kunt alles instellen met raw. Alleen, nabewerken gaat beter omdat er meer informatie in je foto zit.
@ Toine: echt vaak zul je inderdaad meestal niet nodig hebben, maar als je creatief wilt fotograferen ontkomt je er soms niet aan. Ik wil binnenkort wat mooie foto's van de luchten maken; van die dreigende bewogen luchten. Gaat eigenlijk alleen lukken met een ND filter. Net even geprobeerd. ISO 100, F22 geeft nu nog een sluitertijd van 1/4e seconde. Wil met sluitertijden van 30seconden spelen eigenlijk. Moet dus eigenlijk 7 stops licht wegnemen. ND 10 filter erop, en je zit op 30 seconden bij F8 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Niet actief

Citaat van: Christiaan S op juli 16, 2010, 09:54:29@ Toine: echt vaak zul je inderdaad meestal niet nodig hebben, maar als je creatief wilt fotograferen ontkomt je er soms niet aan. Ik wil binnenkort wat mooie foto's van de luchten maken; van die dreigende bewogen luchten. Gaat eigenlijk alleen lukken met een ND filter. Net even geprobeerd. ISO 100, F22 geeft nu nog een sluitertijd van 1/4e seconde. Wil met sluitertijden van 30seconden spelen eigenlijk. Moet dus eigenlijk 7 stops licht wegnemen. ND 10 filter erop, en je zit op 30 seconden bij F8 8)
Dit is duidelijk Christiaan, dank voor je uitleg!

VlisChris

;)
Ik zal jullie weer lekker verder laten vergaderen over de indrukwekkende bouwwerkzaamheden in de Chamber of Dreams 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jaco

bij mij komt nu de vraag op: kun je dromen wel vastleggen met een camera ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

VlisChris

Als je maar grafisch genoeg ingebeeld bent wel ja :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HTip

Citaat van: ThingMan op juli 15, 2010, 22:23:09
Aan een correct antwoord kan of hoeft niets te worden toegevoegd! Volgens mij is dit precies wat het is.
De impact van zo'n laagabsorberende projectiewand was al bekend, want dit is een aanpassing van het oorspronkelijke ontwerp, dat zonder basstraps en met uitsluitend paneelabsorptie al een eind in de goede richting kwam. Maar niet laag genoeg kon inzetten.
Op grond van de gemeten situatie kun je stellen dat niets doen aan het bass-management pas echt een nadelige invloed heeft op de akoestiek...
Begin ik langzaam toch akoestiek te begrijpen. De vorige projectiewand deed ook al prima zijn werk inderdaad. Goed ontwerp met de beperkte ruimte die we hadden. Echter dit ontwerp zal sowieso een stuk effectiever zijn. Of de echt lage frequenties geen probleem meer zijn? Dat weet ik pas als ik de eerste tonen door de ruimte laat schallen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: The Vampire op juli 15, 2010, 22:44:15
oke, dit staat dus los van de panelen aan de zijkant??
Citaat van: ThingMan op juli 15, 2010, 23:04:54
Bedoel met 'zijkant' de zijwand?
Geen van de genomen maatregelen staat werkelijk los van de andere. Allemaal samen moeten ze iets opleveren wat van tevoren gezocht en verwacht wordt.
Ze staan fysiek natuurlijk wel op zichzelf, maar in akoestische zin werkt alles samen.
Dat is het mooie van het ontwerp. Het plafond met paneel-/lattenabsorbers en de diffusers doen samen prima hun werk. Het tapijt, de stoelen en het tapijt completeren het geheel.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive