HTMIMIC - het kriebelt

Gestart door mimic, november 6, 2006, 21:23:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mimic

Schuiven met de luisterpositie of luidsprekers is niet mogelijk, geen halve meters iig. Ik zou het liefst eens naar de akoestiek kijken. Gezien mijn situatie, in welke richting zou ik dan moeten kijken. Absorbtie/ diffractie enz enz.
KEF LS50W - Velodyne DD12

yorkie13

Ik zou eerst een gaan meten met REW, een db meter en een laptop.
Dan kan je het probleem zichtbaar maken.

Lieft ook een RTA meting doen, en je grafiekjes hier op het forum plaatsen.
Dan kan je zien of je pieken of een dip, vermoedelijk het laatste.

HTip

Citaat van: mimic op september 23, 2010, 21:21:20
Ach so!

Even voor de akkoestiek experts onder ons;

op het onderstaande oude overzichtje heb ik de huidige luisterpositie even rood gemaakt. Op die plek heb ik verreweg het miste laag ( luidspreker onafhankelijk ) let wel "zittend". Ga ik op die plek staan ( neemt toe naarmate ik naar de LS loop ) heb ik veelmeer laag.

Ik denk dat een 6dB winst behaald word met simpelweg opstaan.

Hoe zou ik dat aan kunnen pakken, plaatsing van luidsprekers helpt niet ( en ben erg beperkt ), het lijkt hem voornamelijk in de hoogte van de kamer o.i.d te zitten. Is voor dit soort situatie`s de basstrap in het leven geroepen? Zo ja dan snap ik dat niet, daarmee haal je laag weg dat hoeft niet. Ik wil een beetje laag verplaatsen naar een meter lager. Kan dat?

Edit; moek wel t overzichtje plaatsen :)



Ralf heeft het al deels uitgelegd. Het probleem met lage tonen zit in de staande golven. Daardoor ontstaan plekken waar de bas te luid is (golven versterken elkaar) of te iel (golven zorgen uitdoving). De zitpositie en plaatsing van de speakers is zonder akoestische aanpassingen de enige optie.

Kan je de stoelen dichter naar elkaar zetten. Of hebben jullie ruzie? :D

Basstraps verminderen niet de bas, maar zorgen dat er geen reflectie optreedt. Hierdoor ontstaan minder staande golven en wordt de bas strakker. Echter waar je ze moet plaatsen, hoe groot/diep ze moeten zijn is niet iets wat je zo kan bepalen.

Wat is de functie van de inham achterin de ruimte?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

Die stoelen bestaan niet eens :) 1 knusse loungebank, en in 7 jaar nog nooit ruzie :)

Het zullen idd de staande golven zijn die elkaar net in het midden opheffen. een meter omhoog, links of rechts en voila ik heb meer laag ( erg veel dat wel! ). Ik had zelf gehoopt een een relatief simpele diffusor o.i.d. die ik tegen de zijmuren of desnoods plafond kon plaatsen...
KEF LS50W - Velodyne DD12

HTip

Citaat van: mimic op september 24, 2010, 19:19:50
Die stoelen bestaan niet eens :) 1 knusse loungebank, en in 7 jaar nog nooit ruzie :)
Heel goed. Houden zo!

Citaat van: mimic op september 24, 2010, 19:19:50
Het zullen idd de staande golven zijn die elkaar net in het midden opheffen. een meter omhoog, links of rechts en voila ik heb meer laag ( erg veel dat wel! ). Ik had zelf gehoopt een een relatief simpele diffusor o.i.d. die ik tegen de zijmuren of desnoods plafond kon plaatsen...
Er bestaat breedband diffusers, maar die gaan toch niet zo laag zodat je een laagprobleem kan oplossen. Dat is de reden dat ik een wand met paneel en lattenabsorbers heb gebouwd.

Er is wel een commerciële oplossing, maar die is niet goedkoop. De RPG Modex Plate kan veel op een klein oppervlak. Reken op ca. €800 voor 1 plaat.

http://www.rpginc.com/products/modexplate/index.htm
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sjaudio


mimic

Lastige materie dan! Ik kan opzich best iets "groots" aan mijn plafon hangen bijvoorbeeld... 800 euro voor 1 plaat, nee dan koop ik liever boxen/ versterkers/ cd spelers of wat dan ook :)

Foto`s... Zondag dan komen foto`s van al het nieuwe spul!
KEF LS50W - Velodyne DD12

Douma

Citaat van: mimic op september 24, 2010, 19:53:14
Lastige materie dan! Ik kan opzich best iets "groots" aan mijn plafon hangen bijvoorbeeld... 800 euro voor 1 plaat, nee dan koop ik liever boxen/ versterkers/ cd spelers of wat dan ook :)

Terwijl het wel eens de best besteedde 800 euros van je leven zouden kunnen worden. ;)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

HTip

Citaat van: Douma op september 24, 2010, 20:37:59
Terwijl het wel eens de best besteedde 800 euros van je leven zouden kunnen worden. ;)
Helemaal mee eens. Want die plaat overleeft alle speakers :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

T is wel goed jongens :) ( ik snap jullie wel maar... )

Zonder gekheid, ik heb uitsluitend dempende materialen als in een mooi kleed, vloerbedenkking op de achterwand enz enz. Ik zou natuurlijk best wat kunnen expirimenteren met diffractie/ absorbers. De enige plek waar ik veel ruimte over heb is het plafond.

Wellicht allemaal voor later want morgen ochtend haal ik de BK Monolith, en later in de middag de Cobalt`s. Helaas kan ik zondag pas echt aan de slag met de spulletjes, dan volgens foto`s en indrukken. Owja, ook nog ergens tijd vinden om een film te kijken :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Zo de Monolith ophalen :)

Als ik terug kom heeft 1 van jullie dan een leuk linkje naar super gave sub fragmenten o.i.d.? :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

Martijnst1990

Misschien dat je de film Cloverfield hebt, die zet je sub aardig aan het werk ;) Of U-571 met de dieptebommen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

Dark Night, Transformers II, de Hulk om maar een paar te noemen :ph34r:

Douma

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Roger Black


mimic

Bedankt voor de tips!

Ik ben nu eindelijk thuis en kan eindelijk de boel gaan aansluiten en afstellen!!!!!! Spannend moment.
Oh en wat is die sub, GROOT!
KEF LS50W - Velodyne DD12

HTip

Citaat van: mimic op september 25, 2010, 10:04:22
Zo de Monolith ophalen :)

Als ik terug kom heeft 1 van jullie dan een leuk linkje naar super gave sub fragmenten o.i.d.? :)
Kijk maar eens op Velodyne en SVS, dan heb je genoeg keuze. Ik zal je een handje helpen...

http://www.velodyne.com/vlounge/killersub.aspx

http://www.svsound.com/questions-faqs.cfm#moviedemos

Veel plezier en denk aan de buren :tongue2:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

Bedankt :)

Ik doelde eigenlijk meer op gewoon echt dowloadbare fragmenten o.i.d. Er is vast ooit iemand die heel hele website heeft gespendeerd aan tof materiaal ( van mij appart die surround reclame`s in de bios )

Edit; hehehehe cloverfield is voordat de film begint al leuk :) :) :)

KEF LS50W - Velodyne DD12

Xander32

Iron Man - Jericho  :D.

http://www.youtube.com/watch?v=YBC1Qob27sM

Doet `t ook altijd goed.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mimic

Goed, mijn eerste ervaringen met de gehele set inmiddels bestaand uit;

Versterking - MCIntosh MHT-100
Front         - JM Lab Electra 926
Rear          - JM Lab Cobalt 816S
Subwoofer  - BK Monolith

Films         - Cloverfield & Iron Man 2

Ik zal maar niet teveel ingaan op de films ansich maar ze deden precies wat ze moesten doen, mij laten genieten. En hoe!

Gisterochtend heb ik 250 Km gereden om de BK Monolith in te laden. Wat een monster, afmetingen wetend en toch schrikken. Hij stond in een grote kofferbak, en moest in mijn Saxo`tje. Het past, maar allemachtig na een BK Gemini gewend te zijn is de Monolith gewoon absurd. Snel door de regen weer naar huis, een halfuurtje zitten en hop weer in de auto richting putten ( 200 Km enkele reis ). Daar heb ik de Cobalt`s gekocht, ook snel ingeladen aangezien ik doormoest naar Hilversum voor een bedrijfsuitje. Een pilsje gedronken bij Marco Borsato ( leuke show, maar absoluut niets voor mij :) snachts terug naar schoonfamilie in Zwolle. Vannochtend een doopdienst van mijn nieuwe neefje en eindelijk na lang wachten vanaf een uurtje of 3..... THUIS!

Kabels, test materiaal, dB meter en een koud pilsje stonden al klaar, nu gaat het los! Snel de Cobalt`s op gevoel neergezet, de sub netjes op zijn pootjes dB metertje in de hand, alles lijkt goed te gaan.

De vrouwe des huizes uitgenodigd op de loungebank en gaan! Als eerst Cloverfield een beter begin had ik mij niet kunnen wensen. Nog voordat de film begint krijg je bom Bom Bom BOM te horen. Snel de gain van de sub terugdraaien met oog op behoud van mijn fundering en metselwerk ( 1940 dus deels met kalk :) )

Wat een ongelooflijke dreunen! Wat een geweldige ervaring! Films krijgen een hele nieuwe dimensie, in plaats van "leuk" vind ik het LFE kanaal haast eng! De plaatsing dicht bij de loungebank maakt dit effect nog drastischer. De bank vibreert niet, nee hij schud echt. Nogmaals, dit kan nooit goed zijn voor mijn huis :)

Leuk voorbeeldje, bij Iron Man 2 landen er bijna op het eind een aantal grote metalen "droids" met een zware plof. Wauw!, vervolgens land ook de grootste van het stel, nog veel meer WAUW!

De BK Monolith is natuurlijk een hele andere klasse als de Gemini ( die voor zijn formaat/ budget geweldig is ), maar ik had nooit gedacht dat een flinke sub dit zou kunnen, fenomenaal. De Cobalts lijken erg mooi aan te sluiten op de Electra`s, en zien er prachtig uit. De term nieuwstaat is niet ten onrechte in de advertentie geplaatst. De twijfel over de Electra`s is nu volledig van de kaart, dit is de ideale HT luidspreker, het directe en wat aanwezige hoog is heerlijk bij films. Natuurlijk komt ook de MCIntosh nu mooi tot zijn recht, een prachtig hart voor mijn HT.

Ik zal nog wel wat tijd nodig hebben om alles af te stellen, ik heb daar nog geen juiste dvd voor. De Cobalts moeten nog netjes op hun plek, de BK Phase moet ik nog mee spelen en ik heb zelfs de delays nog niet eens gehad. Het resultaat is nu al zo ongelofelijk imposant, ik ben haast bang voor nog meer :)

Slaap lekker! ( tijdens het typen heb ik mij tig keer omgedraaid,ik blijf schrikken van de Monolith ). De Foto`s zullen zeer binnenkort volgen.
KEF LS50W - Velodyne DD12

S@m

Citaat van: mimic op september 26, 2010, 22:53:24
Goed, mijn eerste ervaringen

De vrouwe des huizes uitgenodigd op de loungebank en gaan!
...een beter begin had ik mij niet kunnen wensen.....bom Bom Bom BOM


Slaap lekker! ( tijdens het typen heb ik mij tig keer omgedraaid...). De Foto`s zullen zeer binnenkort volgen.

Congrats, en naar de foto's kijken we uit... ;)

yorkie13

Hoe ver heb je de gain van de subwoofer open staan ?
10 uur is meestal voldoende, maar ik zou zeker eens met een db meter aan de slag gaan,

En schaf ook de passende center an Focal aan, dat is echt ook weer een stap vooruit.

mimic

Foto`s komen zeker!


Ik denk dat ik 10 uur nog niet eens red met de gain :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

solitaire

leuk

Echter naast HT doet je set ook de stereoweergave, en daarbij kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat (nog) niet helemaal is zoals je dat voor ogen had ?




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

mimic

Je slaat de spijker op zijn kop W. Vooral met het woordje "nog" :). Ik dacht ik zet luidsprekers neer voor een fortuin ( in mijn finaciele beleving ) en geniet. Ik geniet zeker, maar moet nog wel een beetje meer wennen.

Hierover later meer, ik ben ziek dus duik mijn bed weer in.
KEF LS50W - Velodyne DD12