Welke bluetooth koptelefoon?

Gestart door Kwabbernoot, juli 4, 2024, 10:53:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kwabbernoot

Ik ben voorzichtig een beetje aan het rondkijken naar een bluetooth koptelefoon voor binnen gebruik. Dus een open systeem is ook prima en NC is niet nodig. Ook eventuele lag is geen probleem aangezien ik ze alleen voor muziek (dus zonder beeld) wil gebruiken.
Wel zou het leuk zijn als ze ook eventueel nog bedraad te gebruiken zijn, als daar de weergave stevig van opknapt.
Ik heb een hekel aan overdreven bas, liever strak en iets minder laag dan heel laag maar dreunend of zompig. Ook een scherp hoog doet het niet voor mij maar het hoog moet wel duidelijk aanwezig zijn.

Ik heb nog niet echt een vast budget opgesteld maar in eerste instantie zit ik te denken aan maximaal 500 euro.

De eerste waar ik naar kijk is de Hifiman Deva-pro bluemini r2r. Maar er zijn er vast meer die de moeite waard zijn.

Ideeën? Ik hoor ze graag.

Mediator

Voor de beste Bluetooth hoofdtelefoon lijkt de Bang en Olufsen H95 hoge ogen te gooien. Ik heb hem zelf nooit kunnen beluisteren maar ik vond het wel opvallend toen ik me oriënteerde op nieuwe Bluetooth in-ears. Ze hebben wel noise cancellation en zitten boven je budget. Maar misschien is dat laatste oprekbaar. We zitten immers op de hifi forum dat goed geluid nastreeft.

Kwabbernoot

 :D
Op den duur zal dat waarschijnlijk wel oprekbaar worden, indien nodig. Maar ik wil eerst maar eens in beeld krijgen wat er te vinden is onder de 500 euro.

Groeten...

GH

#3
Zoveel keuzes :-).

Als je in het Apple systeem zit dan kan je voor de prijs in mijn optiek niet veel beters krijgen dan de Airpods Pro. Die doen het hier nog tot een meter of 8 in mijn appartement. Of als je voor de overears variant gaat, helaas zwaar overpriced, Airpods Max.

Wat traditioneler is de bovenkant van de markt de Focal Bathys één van de beste. Maar wel wat boven budget.

Binnen je budget heb je de Sony's XM4 of 5, de Bose (toch wel) en nog wat ander spul. ANC krijg je er meestal gewoon bij en is mijn optiek ook best een goede oplossing aangezien het meeste allemaal open is en je anders toch best wat omgevingsgeluid mee gaat krijgen.

Maar zoals bijna altijd met hoofdtelefoons.... het draagcomfort is de belangrijke factor die je niet uit de specs kan halen en persoonlijk is. Dus toch maar een keer passen denk ik :-).


Kwabbernoot

Nee, ik ben geen Apple man dus dat valt allemaal al af.

Sony 1000XM3 heb ik ooit gehoord en daarvan moest ik bijna huilen. Ik ben dan ook niet geïnteresseerd in de 4 ook al zal die weer eenstapje verder zijn. Ook Bose vind ik niet goed genoeg alhoewel het beter is dan velen willen toegeven. Ik heb er één voor in het vliegtuig en die voldoet daar prima.

De Focal is er inderdaad één die ik ook interessant vind maar vooralsnog te duur.

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Kijk eens naar AIAIAI
Ik gebruik een versie omdat ze onder de 12ms lag hebben draadloos.
Maar ze werken ook op BT en je kan verschillende oordelen kopen voor de muziek stijl die je luistert.

Ik heb de studio uitvoering en die is ENORM transparant maar voor normaal muziek luisteren waarschijnlijk veel te steriel (hoewel ik dat dus wel waardeer) maar ze hebben ook een standaard versie die erg goed schijnt te zijn voor normale omstandigheden en een DJ versie met wat meer bas.

Vooral het modulaire van het systeem vind ik fantastisch. En als je de Sony verschrikkelijk vind dan denk ik dat juist een hoofdtelefoon als AIAIAI die speciaal ontwikkeld zijn voor kritisch luisteren een mooie oplossing voor je is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Een onbekend merk voor mij. Ik kan mij echter herinneren dat ik de foto's op hun website eerder heb gezien. Was dat op dit forum?
Hoe dan ook, de foto's zijn zo donker dat er niets op te zien is. Ik zal er eens verder induiken. Bedankt voor de tip.

Groeten...

Pjotr27

Citaat van: Kwabbernoot op juli  4, 2024, 14:23:58Nee, ik ben geen Apple man dus dat valt allemaal al af.

Sony 1000XM3 heb ik ooit gehoord en daarvan moest ik bijna huilen. Ik ben dan ook niet geïnteresseerd in de 4 ook al zal die weer eenstapje verder zijn. Ook Bose vind ik niet goed genoeg alhoewel het beter is dan velen willen toegeven. Ik heb er één voor in het vliegtuig en die voldoet daar prima.

De Focal is er inderdaad één die ik ook interessant vind maar vooralsnog te duur.

Groeten...

Heb nog een oud model Focal liggen die voor weinig weg mag....speelt prima en leuk om te proberen..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kwabbernoot

Interessant. Ik stuur je een PM.

J.A.F._Doorhof

@Kwabbernoot
https://aiaiai.audio/

Foto's genoeg ;)
Het is zeker geen algemeen bekend merk maar wel bij muzikanten ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GH

#10
Citaat van: Kwabbernoot op juli  4, 2024, 14:23:58Nee, ik ben geen Apple man dus dat valt allemaal al af.

Sony 1000XM3 heb ik ooit gehoord en daarvan moest ik bijna huilen. Ik ben dan ook niet geïnteresseerd in de 4 ook al zal die weer eenstapje verder zijn. Ook Bose vind ik niet goed genoeg alhoewel het beter is dan velen willen toegeven. Ik heb er één voor in het vliegtuig en die voldoet daar prima.

De Focal is er inderdaad één die ik ook interessant vind maar vooralsnog te duur.

Tja, als je de categorie rond 300,- niet goed genoeg vindt dan zul je je budget wat moeten vergroten vrees ik. Rond de 500,- ken ik weinig wat ook maar iets toevoegd aan de meer populaire modellen.

Of je moet gaan voor in-ears, die zijn meestal wat goedkoper. Maar daar ken ik buiten de Airpods weinig van geluid wat draadloos werkt.

Maar luisteren lijkt me eigenlijk de enige oplossing.

JoWa

#11
Citaat van: Kwabbernoot op juli  4, 2024, 10:53:24Ik ben voorzichtig een beetje aan het rondkijken naar een bluetooth koptelefoon voor binnen gebruik. Dus een open systeem is ook prima en NC is niet nodig. Ook eventuele lag is geen probleem aangezien ik ze alleen voor muziek (dus zonder beeld) wil gebruiken.
Wel zou het leuk zijn als ze ook eventueel nog bedraad te gebruiken zijn, als daar de weergave stevig van opknapt.
Ik heb een hekel aan overdreven bas, liever strak en iets minder laag dan heel laag maar dreunend of zompig. Ook een scherp hoog doet het niet voor mij maar het hoog moet wel duidelijk aanwezig zijn.

Ik heb nog niet echt een vast budget opgesteld maar in eerste instantie zit ik te denken aan maximaal 500 euro.

De eerste waar ik naar kijk is de Hifiman Deva-pro bluemini r2r. Maar er zijn er vast meer die de moeite waard zijn.

Ideeën? Ik hoor ze graag.

Hifiman heeft zeer mooie koptelefoons.
Ik heb zelf de Hifiman Ananda-BT, bevalt prima. Nadeel is dat het een open koptelefoon is, dus in gezelschap en buiten minder bruikbaar.

Daarnaast een gesloten B&O Beoplay HX welk qua geluid verrassend goed is en ik daardoor meer gebruik dan de Hifiman.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

ElpeeTwaalf

#12
Focal Bathys! Zijn best recent nog voor €599 te koop geweest.

Het verschil is dat die B&O's, B&W's, Sony XM en zo allemaal als 'bluetooth headsets' klinken, pas de Focal, Beyerdynamic, ML5909 of de T+A Solitaire klinken als een fatsoenlijke Hi-Fi koptelefoon, maar dan draadloos.

De Sony XM3,4,5 heb ik gehoord en dat is drama voor Hi-Fi.

Kwabbernoot

Ja, hoe meer ik lees, hoe meer ik neig naar die Bathys.
Maar ja, €800,- ... Laat die €599,- maar terugkomen. Misschien maar eens ergens gaan beluisteren.

Groeten...

Mediator

Ik zou niet te denigrerend doen over de Bang en Olufsen. Ik gebruik zelf in ears van hen en beschouw die als één van de beste, zo niet de beste qua klank. En daar zijn heel veel mensen die heel veel beluisteren het mee eens. Er is iemand op YouTube die alles ook meet en dan zie je ook dat dit soort hoofdtelefoons de meest rechte karakteristiek hebben. Ofwel de rest heeft vaak een enorme peak in het hoog of een enorme dip ergens vaak in het midden. En dan bedoel ik ook echt enorm. Mag je mooi vinden maar heeft niets met neutraal te maken.

J.A.F._Doorhof

Dat is wat standaard hoofdtelefoons onbruikbaar maakt voor muziek opnemen/masteren.

Maar veel mensen vinden die "boosts" juist fijn. Als iemand de aiaiai of Sony studio hoofdtelefoon op heeft is het heel vaak dat het steriel klinkt maar ze horen wel details die ze nog nooit gehoord hadden ;)

Het is net wat je lekker vind.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GH

#16
En daarom hebben de meeste van die kneiter "neutrale" hoofdtelefoons ook het label Studio of Monitor of iets dergelijks.

Het is maar net wat je ermee wilt doen. Ontspannen muziek luisteren is voor velen toch iets compleets anders als een opname beoordelen en/of mixen.

Ik heb er ook een paar, maar voor een lekkere luistersessie prefereer ik toch echt iets anders. En de meeste (betere) exemplaren hebben natuurlijk ook helemaal geen enorme pieken en dalen maar zijn getuned op wat mensen als prettig ervaren, soms een tikje aangepast op een specifieke muzieksoort.

Maar voor een hoofdtelefoon is er wat mij betreft maar één goede optie. Proberen, pasvorm bepaald ook een deel van het geluid en comfort is een belangrijk onderdeel van het gebruik.

J.A.F._Doorhof

@GH
Helemaal mee eens.
Op de aiaiai is het fantastisch voor opnames. En ook normale muziek sessies zijn fantastisch maar als ik moet kiezen ga ik toch voor de apple airpods pro. Die klinken veel lekkerder/rustiger.

Met de studio achtige kan ik uren opnemen maar als ik er muziek op luister word ik erg snel "moe"? En met de airpods niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GH

Precies waarom een versie van de Airpods ook mijn eerste reflex was :-).

Blijft op zich bijzonder met hoofdtelefoons waar ook zoveel andere factoren meespelen. Op zich ben ik niet zo bijzonder onder de indruk van de geluidskwaliteit van de Airpods Max maar als ik bijvoorbeeld wat muziek wil luisteren achter mijn pc dan is het een redelijk ideale oplossing. Geen (of weinig) omgevingsgeluid en geen gedoe met draden.... en best een goed comfort. De Airpods Pro bevallen zelfs nog beter daarvoor.

Ik kijk er zelfs tegenwoordig 's avonds veel films mee :-).

Schat dat die Aiaiai's een perfecte oplossing zijn voor het kritische werk. Ook dan is draadloos zoveel prettiger als je dat eenmaal gewend ben.


J.A.F._Doorhof

Vooral draadloos zonder compressie :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"