toonarm voor dynavector te kaitora rua

Gestart door Mordante, september 29, 2014, 14:00:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

garmtz


Citaat van: scrutinizer op september 30, 2014, 09:15:18
" en dan een functioneel platform als basis voor deze combie."

Ik zal mijn best doen om in 'saai' vakjargon te blijven. Maar beloof niets... ;D
Is het dan niet zo dat inspanning van 2 kanten 'mag' komen, Garmt? ::)


Ik doe mijn best al, geloof me... Wat is 'functioneel'? Je kunt iedere platenspeler functioneel maken met iedere arm. De opmerking is derhalve weinig zinvol.

scrutinizer

#26
Citaat van: garmtz op september 30, 2014, 09:29:21

Ik doe mijn best al, geloof me... Wat is 'functioneel'? Je kunt iedere platenspeler functioneel maken met iedere arm. De opmerking is derhalve weinig zinvol.

Precies!!!
Maar wil je dan voldoen aan gebruik(er)s gemak in zin van stabiliteit en uiterlijk....feel free.
Die toonarm/element combi bepalen signatuur.
Het platform (de draaitafel; whats in a word) moet ondersteunend zijn voor combi en vinyl met een stabiele draaisnelheid.
Dus functioneel. ;D

Natuurlijk zijn er variabele.....Heb je even?

"onder onze gekleurde jasjes" ;)
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

garmtz

Goed, dan verschillen we van mening... Ik denk dat er namelijk ook wel degelijk een signatuur is van toonarm+element en loopwerk... En die kunnen synergetisch op elkaar aansluiten of niet. Wel eens een SME op een LP12 gehoord? :)  Er zijn gewoon combinaties die goed werken en andere minder. Maargoed, IMHO...

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op september 30, 2014, 10:33:32
Wel eens een SME op een LP12 gehoord? :)  Er zijn gewoon combinaties die goed werken en andere minder. Maargoed, IMHO...

Wat is nou bepalend of het goed werkt of niet? Het antwoord ken ik niet, maar er zou toch een rationele verklaring moeten zijn.


garmtz

Citaat van: Onder013 op september 30, 2014, 10:40:16
Wat is nou bepalend of het goed werkt of niet? Het antwoord ken ik niet, maar er zou toch een rationele verklaring moeten zijn.

Goeie vraag... Bij een subchassis deck is het natuurlijk begrijpelijkerwijs het gewicht van de arm, maar bij een massaloopwerk ligt het een beetje aan het 1+1 = 3 of 1 + 1 = 1,5 effect... Als een tafel weinig levendigheid heeft, zal een wat levendigere arm beter combineren en vice versa. Hoe iets klinkt, is niet altijd heel rationeel te beredeneren. Ik vind een SME op een Gyro mooi, maar hij kan me snel te 'doods' klinken op een massaloopwerk.

scrutinizer

#30
Citaat van: garmtz op september 30, 2014, 10:33:32
Goed, dan verschillen we van mening... Ik denk dat er namelijk ook wel degelijk een signatuur is van toonarm+element en loopwerk... En die kunnen synergetisch op elkaar aansluiten of niet. Wel eens een SME op een LP12 gehoord? :) Er zijn gewoon combinaties die goed werken en andere minder. Maargoed, IMHO...

? ..."Natuurlijk zijn er variabele.....Heb je even?"

"onder onze gekleurde jasjes" ;)

Lees jij alleen het begin van iemand zijn post(s)?

Wat denk je zelf, Garmt. Zou ik dat begrijpen?
Was jij niet diegene die laatst een plint niet belangrijk vondt ......

Maar goed functionerend is één. Aangepast naar wens en signatuur binnen een totaal systeem is een ander.

Mijn respons op de vraag van Mordante was on topic en correct.
De eigenschappen van zijn systeem en wens muziekbeleving zijn nodig, en moeten ervaren worden, wil je hier een totaal omvattend antwoord op 'kunnen' geven.

My 2 cents ...maar zal een stapje terug doen.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Excuses voor topic vervuiling, Mordante.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Mordante

#32
Citaat van: garmtz op september 30, 2014, 09:26:34
Die combi ken ik niet, maar ik vermoed dat zo'n massaspeler minder kritisch is wat betreft arm dan een subchassis speler.

Zou je nog een andere arm kunnen adviseren? Ik vind toonarmen een lastig onderwerp. Er zijn er best veel, maar veel zijn erg duur, zoals de SME IV, V, Reed, Dynavector 507, Graham etc.

Maar ook bij de betaalbare armen als de SME instappers en de Jelco armen moet je goed oppassen of je de juiste arm kiest. Ik moet puur vertrouwen op de specialisten want ik ken de klankmatige verschillen tussen de armen niet. Ook is het lastig in te schatten of een element het wel goed doet op bepaalde armen.

Hoe verschilt een SME M2-9R ten opzichte van een SME 309, beide zijn ongeveer even duur.

edit:

Als Klinkt Beter, beeld en geluid een goede inruil bied voor mijn VPI Scout dan wil ik best een arm bij ze kopen.

garmtz

#33
Ik denk dat je het beste de arm kunt kopen bij het bedrijf dat je ook de draaitafel verkoopt. Zij zullen daar ervaring mee hebben. Ik zou ook zeker kijken naar een Rega RB1000 of Origin Live. Het is echter wel erg belangrijk dat je een totaalpakket kiest waar je luisterervaring mee hebt opgedaan. Het combineren vanaf papier van een arm en draaitafel is tricky...

Tips zoals van Arden, die ervaring heeft met loopwerk EN arm EN element zijn altijd het meest zinvol. Helemaal als die persoon dan ook het totaal van die elementen goed kent.

Arden

Citaat van: garmtz op september 30, 2014, 11:36:31
[...]

Ik zou ook zeker kijken naar een Rega RB1000 of Origin Live.

[...]

Goed advies, een Origin Live of een SME 309 zijn vaker geziene (en aangeraden) combinaties met dit element.
Ook het antwoord aangaande een SME IV of V (niet alleen op massaloopwerken btw) dat deze snel wat warm kunnen gaan klinken -vind ik een betere omschrijving als doods- deel ik, de 309 is daar nu juist de uitschieter in, een veel levendiger klinkende arm.
M2-en zijn trouwens echt geen verkeerde armen, maar buiten de m2-12R, let wel, R heb ik de 309 persoonlijk een stukje hoger staan.

Natuurlijk zijn er nog een aantal armen welke het perfect doen met dit element, dezelfde dealer heeft trouwens ook de Dynavector DV 507 mkII liggen voor een redelijke prijs, maar ik neem aan dat het toverwoord ook hier ''betaalbaar'' zal moeten zijn. Nu is die definitie natuurlijk in the eye of the beholder, maar wieweet hoe een package deal kan uitpakken? Het element en phonotrap zijn namelijk ook al bij deze dealer aangeschaft en is er ongetwijfeld sprake van een 2-richtingsverkeer goodwill? Leg het in ieder geval voor zou ik zeggen...

garmtz


Mordante

Vandaag geluisterd naar de SAC Girati Grande met Dynavector 507MKII arm. Dat klonk echt wel heel erg goed. Moet diep graven of ik zo snel iet heb gehoord wat significant beter klinkt.

Maikel_audionerd

Citaat van: Mordante op januari  3, 2015, 15:16:23
Vandaag geluisterd naar de SAC Girati Grande met Dynavector 507MKII arm. Dat klonk echt wel heel erg goed. Moet diep graven of ik zo snel iet heb gehoord wat significant beter klinkt.

Mooie combi, in ieder geval in optisch opzicht, ik had nog nooit van SAC gehoord, bijzondere tafel
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0