SONY VPL-VW500ES review

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 29, 2013, 11:16:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MTouch

Op AVForums zijn ze niet zo te spreken over de 3D performance, ben wel benieuwd of je dat kunt bevestigen.
http://www.avforums.com/review/sony-vpl-vw500es-4k-projector-review.9586

"Sony hadn't shown any 3D content at the various demos we had attended because - in their own words - "3D is no longer focus". However it took us over a week of asking before Sony finally provided us with a single pair of the new RF 3D glasses. Whilst we don't wish to sound like conspiracy theorists, once the glasses arrived we immediately discovered why Sony might not be so keen for us to test the 3D - it wasn't very good"

evilniek

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  5, 2013, 13:58:05
3D geef ik op dit moment eigenlijk geen aandacht aan omdat als ik 3 mensen laat kijken ik nagenoeg 3 verschillende meningen krijg.

4K materiaal ziet er super uit, we hebben bij de projector een 4K speler met materiaal.
Natuurlijk verschilt het per filmpje, sommige zien er uit als een zeer mooi gedefinieerde BD (maar dan wel echt HEEL mooi), andere zijn echt letterlijk een totaal andere dimensie.

Ja, en? Wat is jóuw mening, de mening van anderen vind ik minder interessant.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

J.A.F._Doorhof

Ik moet 3D nog testen, ik hoop daar met een week aan toe te komen.
We hebben nu even andere bezigheden waardoor ik de projector niet verder kan testen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

evilniek

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  5, 2013, 15:00:44
Ik moet 3D nog testen, ik hoop daar met een week aan toe te komen.
We hebben nu even andere bezigheden waardoor ik de projector niet verder kan testen.

Mooi, ik ben benieuwd. Bedankt.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

donaldk

Huh, de performance van projectoren is de laatste jaren gedaald?!

The Luggage

Als ik het goed begrijp, dan heeft de VW500 (en ook de VW1100?) een soort "light" versie van HDMI 2.0 (10.2 Gbps i.p.v. 18 Gbps bandbreedte).

Mogelijk is dit qua werkelijke beeldkwaliteit verwaarloosbaar. En het blijft afwachten wat de specs van een (eventuele) 4K blu-ray zullen zijn. Maar is er niet een risico dat de VW500 een 4K blu-ray niet in best haalbare kwaliteit kan weergeven?

Zou een nieuwe HDCP versie op de 4K blu ray voor problemen op de VW500 kunnen zorgen?

Lijkt me mogelijk niet onbelangrijk voor iemand die hoopt met de VW500 meteen al het toekomstig 4K materiaal in de hoogst mogelijke kwaliteit te kunnen bekijken.

Zie ook : http://www.projectorreviews.com/technical_blog/hdmi-2-0-and-support-for-4k-uhd-video/

In de review van AVForums wordt er ook kort naar verwezen : "it is not compatible with 4:4:4 or even 4:2:2 for 4K at 50/60p. However since the 4K specifications are still being agreed, this is something of a moot point for now."

J.A.F._Doorhof

Ik neem aan dat dit voorlopig nog geen probleem zal zijn, in misschien 4-5 jaar maar ik gok dat de eerste spelers geen 4:4:4 zullen zijn op 50/60 zullen zijn.
Veel films zijn sowieso op 24 fps geschoten.

In de toekomst zullen we het moeten zien, maar zelfs dan zal het verschil geen kwestie zijn van dag en nacht.  Ik denk als je kijkt naar een periode van 4-5 jaar de vw500 gewoon een veilige investering is, aan de andere kant, je weet gewoon dat er elk jaar tot elke 2 jaar een update komt. De vraag is of je daarop wacht en dus nooit wat koopt.

De vw500 zet een beeld neer met zowel bd als 4k materiaal dat waanzinnig mooi is, maar je weet gewoon dat over 5 jaar alles ingehaald word. Maar persoonlijk kan ik hier perfect mee leven ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

Ik denk dat de kans best aanwezig is dat we op korte termijn naar 4:4:4 10bit 24fps (of misschien zelfs wel 12bit) gaan. De vraag zal dan vervolgens zijn of de langzamere 10.2gbps chip van de VW500/600/1000/1100 dit wel aan kan. Sony had/heeft denk ik nog geen toegang tot de 18gbps chips maar wilde natuurlijk wel gewoon doorgaan met het releasen van projectoren. Ik zie het best gebeuren dat dit een probleem wordt voor VW500/600/1000/1100 gebruikers.

The Luggage

Vermoedelijk zal het er inderdaad van afhangen of er al dan niet vrij snel spelers zullen komen waarvoor de 10.2 Gbs chip te beperkt is.

Ik begrijp in ieder geval wel dat Sony daar niet op gewacht heeft, ze hadden nu de kans om een 4K projector uit te brengen terwijl de concurrentie er nog geen heeft.

4-5 jaar is uiteraard nog heel lang. Maar stel dat er eind volgend jaar al een speler uitkomt waardoor je projector van bijna 10.000 euro toch al een tikje verouderd is, dan is dat misschien toch iets om rekening mee te houden.

Ik heb er ook geen idee van of bijvoorbeeld 4:4:4 10bis 24fps een werkelijk zichtbare verbetering zal zijn.

Voor wie een beetje Frans spreekt trouwens hier nog wat interessante tabelletjes over wat er op een schijfje zou kunnen passen :

http://www.projection-homecinema.fr/2013/12/04/quel-support-de-stockage-pour-les-films-24p-en-uhd/

Hellbeast

#34
Wat ik gelezen heb, is dat de HDMI 2.0 ondersteuning voornamelijk te maken heeft om op 1080P 3D 60FPS te kunnen gamen. Dit vereist net weer iets meer bandbreedte dan voor films.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

THX-UltraII

#35
Citaat van: Hellbeast op december  9, 2013, 10:41:33
Wat ik gelezen heb, is dat de HDMI 2.0 ondersteuning voornamelijk te maken heeft om op 1080P 3D 60FPS te kunnen gamen. Dit vereist net weer iets meer bandbreedte dan voor films.
helaas is het een stuk gecompliceerder. Ik voorzie op dit moment dat de geintroduceerde HDMI 2.0 weer een korte tussenstap zal zijn. Ook is er nog veel te weinig duidelijk over de specs van Blu-Ray 4K.

jaco

Hdmi 2.0

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#146

4k 24 Hz kan dan 4:4:4 zijn tot 16 bits.
Wel 18GBs snelheid voor nodig denk k.

Alleen zal er wel weinig buiten de BT .2020 specs uitgebracht worden..
Video Formats defined in BT.2020 and supported by HDMI 2.0 specification:
– 2160p, 10/12 bits, 24/25/30Hz, RGB/4:2:2/4:4:4
– 2160p, 10/12 bits, 50/60Hz, 4:2:0/4:2:2

Mag hopen dat de Sony dat kan..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

THX-UltraII

Deze week samen met Volkan de VW500 eens goed onder de loep kunnen nemen. De VW500 is een prachtige projector, wat een plaatje! De VW1000 is 'on another level' en gaat zichtbaar verder dan de VW500, met name qua scherpte maar nog meer qua diepte. Met beide projectoren doe je een prachtige aanschaf.

The Luggage

Citaat van: jaco op december 12, 2013, 13:05:39
Hdmi 2.0

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#146

4k 24 Hz kan dan 4:4:4 zijn tot 16 bits.
Wel 18GBs snelheid voor nodig denk k.

Alleen zal er wel weinig buiten de BT .2020 specs uitgebracht worden..
Video Formats defined in BT.2020 and supported by HDMI 2.0 specification:
– 2160p, 10/12 bits, 24/25/30Hz, RGB/4:2:2/4:4:4
– 2160p, 10/12 bits, 50/60Hz, 4:2:0/4:2:2

Mag hopen dat de Sony dat kan..

Hier nog een tabelletje dat aangeeft wat de VW500 kan (HDMI 2.0 level B, 10.2 Gbps) en niet kan (HDMI 2.0 level A, 18 Gpbs) : http://www.hdfever.fr/wp-content/uploads/2013/11/HDMI-2.0.jpg

Afkomstig uit deze gedetailleerde (Franse) review, waar o.a. ook zeer kort de vergelijking wordt gemaakt met 4K upscaling door de Oppo en de nieuwe Lumagen:  http://www.hdfever.fr/2013/12/08/test-sony-vpl-vw500es/

THX-UltraII

Citaat van: The Luggage op december 13, 2013, 10:19:46
Hier nog een tabelletje dat aangeeft wat de VW500 kan (HDMI 2.0 level B, 10.2 Gbps) en niet kan (HDMI 2.0 level A, 18 Gpbs) : http://www.hdfever.fr/wp-content/uploads/2013/11/HDMI-2.0.jpg
en JUIST dit zou op redelijk korte termijn nog wel eens voor een probleem kunnen gaan zorgen op de VW500/600/1000/1100.

J.A.F._Doorhof

Korte termijn probleem?
Sowieso zijn er nu al spelers met 4k materiaal die zonder problemen spelen. Het zal sowieso backwards compatible blijven.

Misschien in 3-4 jaar. Maar op korte termijn zie ik geen 4k60 op 4:4:4 de standaard worden. Eerder 4k24 4:2:0
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

We zullen het afwachten  ;)

THX-UltraII

Nog even ter aanvulling op mijn post:
De spelers die nu 4K kunnen afspelen hebben helemaal niets met dit verhaal te maken. Waar het om gaat is dat op (korte) termijn de specificaties van Blu-Ray 4K bekend gemaakt zullen worden. Blu-Ray 4K wordt de opvolger van Blu-Ray. Als dit 4:4:4 12bit wordt heb je gewoon een probleem met de VW500/600/1000/1100. Door de langzamere 2.0 chip zullen de Sony 4K projectoren dit niet weer kunnen geven. Natuurlijk zal de content dan op een lagere kleurdiepte worden weergegeven maar de mensen die een 4K Sony projector kopen zullen het beste van het beste willen, ze kopen immers niet zomaar een projector. Best zuur als je er op dat moment (als eind volgend jaar de Blu-Ray 4K discs in de schappen liggen) niet de beste kwaliteit uit kan halen.

Ik ben in ieder geval een van diegenen die een Sony 4K projector heeft die zich hier best wat 'zorgen' om maakt. Maar nogmaals, het is eerst afwachten wat de specificaties van Blu-Ray 4K worden.

Robbo

Dat zullen dan flinke BluRay disc worden.

10 Gigabit/sec = 4191 Gigabyte per uur.


Ik verwacht eerder dat de discs hetzelfde blijven en dat de video decoders uitgebreid worden met eyeIO h264 en/of h265.   Broadcom heeft de SoC daarvoor al klaarliggen.

THX-UltraII

#44
Citaat van: Robbo op december 13, 2013, 14:48:34
Dat zullen dan flinke BluRay disc worden.

10 Gigabit/sec = 4191 Gigabyte per uur.


Ik verwacht eerder dat de discs hetzelfde blijven en dat de video decoders uitgebreid worden met eyeIO h264 en/of h265.   Broadcom heeft de SoC daarvoor al klaarliggen.

De codec zal ook wel h265 worden maar dat heeft verder niets te maken met het gegeven dat de 10.2chips uit de 500/600/1000/1100 geen 4:4:4 12bit 24p kunnen weergeven. En mocht de nieuwe Blu-Ray standaard hiermee uitgerust zijn hebben de huidige Sony 4K projector eigenaren het probleem dat ze niet gebruik kunnen maken van de volledige kwaliteit van Blu-Ray 4K.

btw: De compressietechniek van h265 zal 4x beter worden zonder kwaliteitsverlies dus geen 500gb schijfje ofzo nodig hoor. Ik denk dat je met een 150gb schijf al goed in de richting komt

Robbo

Ik zie eerder de framerate omhoog gaan dan zo'n stap in colorspace.  Het blijft een consumentenproduct, geen video editor.

evilniek

Citaat van: Robbo op december 13, 2013, 15:36:38
Ik zie eerder de framerate omhoog gaan dan zo'n stap in colorspace.  Het blijft een consumentenproduct, geen video editor.

Yep, ben ik ook voor.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

THX-UltraII

Citaat van: Robbo op december 13, 2013, 15:36:38
Ik zie eerder de framerate omhoog gaan dan zo'n stap in colorspace.  Het blijft een consumentenproduct, geen video editor.
we hebben het hier niet over de colorspace maar over de chroma subsampling. Juist de stap naar een hogere subsampling en kleurdiepte ligt veel meer voor de hand. Deze informatie is er namelijk al in de bron. Bronnen met hoge framerate zijn er nog niet (op de Hobbit en de komende Avatar 2 na). De stap naar een Blu-Ray disc op 60fps is nog veel te ver van ons bed. Een stap in de chroma subsampling en kleurdiepte niet.

J.A.F._Doorhof

Voordat dit een probleem word is de VW500 allang ingehaald.
En dan nog als ze downsamplen naar 4:2:0 ziet het er nog steeds waanzinnig uit, ik vraag me af of we dat verschil überhaupt zien.
4K is in vergelijking met HD een flinke stap voorwaarts op ons scherm (2.75 breed op 4 mrt afstand) de upsampling zelf zal niet DE impact hebben, tuurlijk we willen het liefst RAW 4:4:4 op het scherm maar ik vrees dat we dan naar heel andere media moeten gaan zoeken.

Bij game consoles van de VOLGENDE generatie zie ik dit probleem eerder, maar dan nog zijn we dan 4-5 jaar verder neem ik aan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

Laten we afwachten op de Blu-Ray disc 4K specs; dan weten we waar we aan toe zijn. Een ander medium voor 4:4:4 12bit is niet nodig met de nieuwe compressietech die er is.