Een nieuw begin voor Joris

Gestart door Joris1971, augustus 19, 2013, 23:09:21

« vorige - volgende »

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

Peerless Monster

Citaat van: remco320 op juni  9, 2014, 23:11:14
En nu staat de mimetism weer te koop? Why?!

Gewoon weer tijd voor wat nieuws he J.?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

VlisChris

Was het niet dat het kastje vervangen werd, en dat de versterker daarom te diep was geworden?
Zonde, want ik kreeg de indruk dat je redelijk tevreden was Joris?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

eddy135

Citaat van: remco320 op juni  9, 2014, 23:11:14
En nu staat de mimetism weer te koop? Why?!

Advertentie niet goed gelezen?  ???  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

eddy135

Citaat van: Christiaan S op juni 10, 2014, 01:24:28
Was het niet dat het kastje vervangen werd, en dat de versterker daarom te diep was geworden?
Zonde, want ik kreeg de indruk dat je redelijk tevreden was Joris?
Blijkbaar niet, ander had hij wel een kastje bij de versterker gezocht, ipv. nu andersom... :tounge:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

sultankat

Citaat van: eddy135 op juni 10, 2014, 07:31:48
Blijkbaar niet, ander had hij wel een kastje bij de versterker gezocht, ipv. nu andersom... :tounge:

Hij houdt gewoon van zijn vrouw  :wub:
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Joris1971

#1555
Had een Lyr Schitt op het oog, netjes gevraagd of de verkoper hem wilde reserveren.
Ja is goed zei hij.

Nu lees ik ineens dat de Lyr schitt verkocht is aan iemand anders!  :-\

Balen! maar is niet anders

lynch1979

Citaat van: Joris1971 op juni 10, 2014, 13:30:43
Had een Lyr Schitt op het oog, netjes gevraagd of Delesh (ver verkoper) hem wilde reserveren.
Ja is goed zei hij.

Nu lees ik ineens dat de Lyr schitt verkocht is aan iemand anders!  >:(

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143295.0

BEDANKT DELESH!!   :'( :nowink: :( >:(

Hier heb je PM voor

Nahpets

Hoezo had je een PM hier over willen hebben van Joris dan?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

dre73

Eerst even via PM checken waarom lijkt me niet meer dan normaal toch? :dontgetit:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Nahpets

Het was inderdaad netter geweest als Delash eerst aan Joris gevraagd had of hij hem onmiddelijk wilde overnemen omdat hij een andere koper had. Om een of andere reden is dat blijkbaar niet gebeurd.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Joris1971

#1560
Ach gebeurt is gebeurd

lynch1979

Citaat van: Nahpets op juni 10, 2014, 13:36:36
Hoezo had je een PM hier over willen hebben van Joris dan?

:D

Joris1971

#1562
Ben me een beetje aan het orienteren voor een andere versterker.

Mijn vraag is, in hoeverre is vermogen (lees watts) nu belangrijk.
De mimetism heeft 2x 180 watt bij 8 ohm, maar heb ik daadwerkelijk nodig?

Zou 2x 60 of 80 watt (8 ohm) al voldoende zijn?

Mijn luidsprekers hebben een rendement van 90db.

Oftewel wat is het belangrijkste waar ik op moet letten?

Martijn M

#1563
In feite kun je het benodigde vermogen best eenvoudig berekenen. Van belang zijn het rendement van de luidspreker, het gewenste maximale geluidsniveau, de luisterafstand en de verhouding tussen direct en indirect geluid op de luisterplek. Voordat we op basis van die variabelen aan het rekenen slaan, heb je al vaak een versterker laten clippen? Zo ja, in welke configuratie was dat? Als je versterker tekortschiet gaat hij clippen. Tot dat moment klinkt een versterker doorgaans helemaal clean, om ineens keihard te gaan vervormen. Dat is vaak heel duidelijk hoorbaar.

In de situaties waarbij de luidspreker en de versterker qua belastbaarheid en vermogen goed op elkaar afgestemd zijn, ben je een luidspreker trouwens al flink aan het plagen op het moment dat een versterker clipt.

Voor jezelf om even te rekenen:

Maximale output (in dB) van een luidspreker is rendement plus 10 x log(vermogen). Een versterker van 180 watt levert dus een versterking van 10log(180)= 22.6 dB, een versterker van 60 watt lever 10log(60)= 17.8 dB. Een versterker van 80 watt levert dus...
Dutch & Dutch

Joris1971

#1564
Citaat van: Martijn - Synergy Acoustics op juni 10, 2014, 21:44:14
In feite kun je het benodigde vermogen best eenvoudig berekenen. Van belang zijn het rendement van de luidspreker, het gewenste maximale geluidsniveau, de luisterafstand en de verhouding tussen direct en indirect geluid op de luisterplek. Voordat we op basis van die variabelen aan het rekenen slaan, heb je al vaak een versterker laten clippen? Zo ja, in welke configuratie was dat? Als je versterker tekortschiet gaat hij clippen. Tot dat moment klinkt een versterker doorgaans helemaal clean, om ineens keihard te gaan vervormen. Dat is vaak heel duidelijk hoorbaar.

In de situaties waarbij de luidspreker en de versterker qua belastbaarheid en vermogen goed op elkaar afgestemd zijn, ben je een luidspreker trouwens al flink aan het plagen op het moment dat een versterker clipt.

Voor jezelf om even te rekenen:

Maximale output (in dB) van een luidspreker is rendement plus 10 x log(vermogen). Een versterker van 180 watt levert dus een versterking van 10log(180)= 22.6 dB, een versterker van 60 watt lever 10log(60)= 17.8 dB. Een versterker van 60 watt levert dus...

Hoi martijn

Nee nog nooit een versterker laten clippen

Rendement 90db
Gewenst luisterniveau 110 db (niet dat ik luister maar 100db is weleens voorgekomen en een beetje reserve mag wel vandaar 10db extra)
Luisterafstand is zo een 3 meter.

Ps dat sommetje sla ik even over  ;D

Thanatos

#1565
Citaat van: Joris1971 op juni 10, 2014, 21:48:56
Hoi martijn

Nee nog nooit een versterker laten clippen

Rendement 90db
Gewenst luisterniveau 110 db (niet dat ik luister maar 100db is weleens voorgekomen en een beetje reserve mag wel vandaar 10db extra)
Luisterafstand is zo een 3 meter.

Ps dat sommetje sla ik even over  ;D

:omg: :crazy: ;D

Gehoorschade ontstaat als iemand langere tijd wordt blootgesteld aan geluidsniveaus boven 80 dB(A), met lawaaidoofheid als uiteindelijke gevolg. Vanaf geluidniveaus van 100 dB(A) kan acute gehoorschade optreden

Bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoorschade

Als je vaak op 100dB heb geluisterd ben je ook snel klaar met een oude niet recht versterkende Quad en een setje Kalkmann luidsprekers  :D :D

dre73

En ja,hij luisterd echt zo bizar hard..... ::)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Nahpets

Ik zat gisterenmiddag ook op 96dB (ongecallibreerde app op de iPhone). Is een mooi volume.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Joris1971

Citaat van: dre73 op juni 10, 2014, 22:05:15
En ja,hij luisterd echt zo bizar hard..... ::)

Ik draai niet op 110 db

dre73

Met die vorige Tannoys moesten de vingers in de oren. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Martijn M

Als je dB(A) weegt is 110 dB ontzettend veel, maar als je full-spectrum kijkt, is het niet zo extreem (wel een beetje :P). Het is echter wel fijn om wat dynamische reserve te hebben voor pieken. Als je 110 dB in pieken op de luisterplek wilt, kom je op ongeveer het volgende:

Je luidsprekers doen 90 dB op 1 watt.

Je hebt twee luidsprekers. Daarom win je tussen 3 en 6 dB. Laten we zeggen 4.5 dB.

Op 3 meter verlies je 10*log(1/(3^2)) = -9.5 dB.

Stel dat je directe geluid 6 dB zwakker is dan reflecties plus galm. Dat is +6 dB.

Samen is dat 90+4.5-9.5+6 = 91 dB. Het verschil met 110 dB is 19 dB.

Die 19 dB versterking moet je versterker leveren. Rekenen we dat om naar elektrisch vermogen: 10^(19/10) = 79.4 watt.

Dutch & Dutch

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Joris1971

Citaat van: dre73 op juni 11, 2014, 18:48:20
Misschien is dit wel wat voor Joris:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143322.msg2635215;topicseen#new

Je doelt op die rega set van BB&G.. ken heel het merk niet, wel van gehoord, nooit beluisterd.

AbZ

#1573
Dat is best leuk spul.

Overigens niet echt een koopje, gezien de ouderdom.

Peerless Monster

Citaat van: AbZ op juni 12, 2014, 10:08:30
Dat is best leuk spul.

Overigens niet echt een koopje, gezien de ouderdom.

Zo'n set heb je al voor de helft...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler