5.1 naar 7.1??

Gestart door mel, januari 18, 2013, 17:57:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mel

Hallo ,

Ik speel in mijn HT met een onkyo 7.1 versterker, de 2 laatste speakers heb ik echter nooit aangesloten.
Ik vraag me af of 7.1 t.o.v. 5.1 een echte meerwaarde is
Ongetwijfeld dat er hier iemand is die hier ervaring mee heeft

Mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

KILLorBE

Als ik afga op wat ik pas geleden heb gelezen, dan is het antwoord Ja.

Ik heb de luidsprekers wel, maar had geen versterker voor de rear surround speakers, die heb ik nu wel... maar de rear surround speakers heb ik uitgeleend. :sigh:
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

audiosurfer

#2
Hangt van veel dingen af, maar vooral ook van je ruimte. In wat smallere langere ruimtes kan 7.1 het surroundveld een stuk groter maken.

Bij mij was 7.1 een betere keus, maar bij sommige is dat niet.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

denoontje

#3
na testen ook bij mij naar 7.1 (kunt evt wat in mijn topic lezen)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.750

Denon Focal

Voor mij heeft 7.1 zeker meerwaarde. Als de kamer groot genoeg is zeker doen
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

mel

maar komen die 2 extra speakers dan vlak achter de luisterplek? want achter mij staat een kast, ik kan ze eventueel op de kast zetten  8)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

edgnoj

Ik heb ook een 7.1 opstelling. Na lang experimenteren in mijn kleine ruimte heb ik gekozen voor een 5.1 opstelling met als toevoeging extra 2 front wide speakers. Geeft letterlijk een enorme verbreding van het geluid. Om een idee te geven: de frontspeakers staan ongeveer op 30 graden, de wide op 60 en de surrounds op 90-100 graden t.o.v. de luisterpositie.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

denoontje

2 naast je (ik heb ze iets naar voren staan) en 2 achter je.
dit itt 5.1 waar de 2 surrounds schuin achter je staan

W.Otter

hier ook 7.1 en een enorme verbetering ten opzichte van 5.1!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

mel

Als ik het goed begrijp is 7.1 een hele verbetering maar het probleem is altijd om de 2 extra speakers een plek te kunnen geven ;)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

W.Otter

als dat niet kan heeft het weinig zin idd..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Passion4Sound

Laten we eens stil staan bij het feit dat er weinig tot bijna geen origineel bron materiaal is waar 7.1 of meer kanalen op verwerkt zijn. Persoonlijk liever een waanzinnige 5.1, 5.2 5.3 set, dan een matige 7.1 set.

Just my two cents,

edgnoj

Citaat van: Passion4Sound op januari 19, 2013, 10:11:58
Laten we eens stil staan bij het feit dat er weinig tot bijna geen origineel bron materiaal is waar 7.1 of meer kanalen op verwerkt zijn. Persoonlijk liever een waanzinnige 5.1, 5.2 5.3 set, dan een matige 7.1 set.

Just my two cents,


Zo lust ik er nog wel eentje: Liever een matige 7.1 set dan een slechte 5.1 5.2 5.3 set.
Nee, ik denk dat we uit moeten gaan van dezelfde kwaliteit apparatuur.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Passion4Sound

#13
Citaat van: edgnoj op januari 19, 2013, 11:11:37

Zo lust ik er nog wel eentje: Liever een matige 7.1 set dan een slechte 5.1 5.2 5.3 set.
Nee, ik denk dat we uit moeten gaan van dezelfde kwaliteit apparatuur.
:hehe: ja ja, ik snap wat je zegt, maar dat klopt alleen als je geen limiet hebt op je portemonee. Maar als je binnen een budget moet bewegen zal je dus met een 5.1 set net ff betere pulletjes kunnen kopen dan als je de breedte in gaat met 7 of meer speakers.

bmateijsen

Citaat van: Passion4Sound op januari 19, 2013, 10:11:58
Laten we eens stil staan bij het feit dat er weinig tot bijna geen origineel bron materiaal is waar 7.1 of meer kanalen op verwerkt zijn. Persoonlijk liever een waanzinnige 5.1, 5.2 5.3 set, dan een matige 7.1 set.

Just my two cents,

5.2 en 5.3 bestaat niet ;). Het is 5.1 dan met 2 of 3 subwoofers.

Groet,

Bjorn

Passion4Sound

Citaat van: bmateijsen op januari 19, 2013, 12:08:29
5.2 en 5.3 bestaat niet ;). Het is 5.1 dan met 2 of 3 subwoofers.

Groet,

Bjorn
Yep, 5. Met meerdere subs. Thx

eMVe

Citaat van: Passion4Sound op januari 19, 2013, 12:05:44
:hehe: ja ja, ik snap wat je zegt, maar dat klopt alleen als je geen limiet hebt op je portemonee. Maar als je binnen een budget moet bewegen zal je dus met een 5.1 set net ff betere pulletjes kunnen kopen dan als je de breedte in gaat met 7 of meer speakers.
.2 of .3 kost toch óók het nodige. . . i.p.v. extra subs kan je dat ook investeren in die twee extra luidsprekers.
Maar het zal in de praktijk vaker de vraag zijn of je die extra luidsprekers goed kan/mag plaatsen dan de kosten van twee surroundspeakers (uitgaande van een "normale" prijsklasse).

Passion4Sound

Citaat van: eMVe op januari 19, 2013, 12:29:16
.2 of .3 kost toch óók het nodige. . . i.p.v. extra subs kan je dat ook investeren in die twee extra luidsprekers.
Maar het zal in de praktijk vaker de vraag zijn of je die extra luidsprekers goed kan/mag plaatsen dan de kosten van twee surroundspeakers (uitgaande van een "normale" prijsklasse).
Als we van de basis uitgaan dat 5 speakers van dezelfde prijsklasse altijd goedkoper zijn dan 7 of meer, dan wordt mijn uitgangspunt al iets duidelijker. Inderdaad  is het aantal subs waar iemand voor kiest, afhankelijk van de ruimte waar ze komen te staan, de persoonlijke keuze van iemand en ook weer het geld wat hij er voor over heeft. ;)

audiosurfer

Citaat van: Passion4Sound op januari 19, 2013, 10:11:58
Laten we eens stil staan bij het feit dat er weinig tot bijna geen origineel bron materiaal is waar 7.1 of meer kanalen op verwerkt zijn. Persoonlijk liever een waanzinnige 5.1, 5.2 5.3 set, dan een matige 7.1 set.

Just my two cents,

Is ook niet meer echt waar, steeds meer films komen uit in 7.1.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

Passion4Sound

#19
Citaat van: audiosurfer op januari 19, 2013, 18:13:17
Is ook niet meer echt waar, steeds meer films komen uit in 7.1.
ik snap ff niet wat je bedoelt met ook, maar ik ben echt oprecht benieuwd over welke films je het nu hebt. Nu is het niet zo dat ik absoluut niet geloof dat ze er zijn, maar welke titles zijn er op 7.1? En zijn er genoeg om hiervoor een extra investering te doen in meerdere speakers?

bmateijsen

Citaat van: Passion4Sound op januari 19, 2013, 20:50:28
Ik ben echt oprecht benieuwd over welke films je het nu hebt. Nu is het niet zo dat ik absoluut niet geloof dat ze er zijn, maar welke titles zijn er op 7.1? En zijn er genoeg om een investering te doen in meerdere speakers?

Daar gaat het niet alleen om, dat heeft audiosurfer ook al gezegd, in een ruimte waarbij surrounds op minder dan 2,5m van je af staan, kan je een veel beter resultaat halen met 5.1 surroudtracks door bipool luidsprekers in 7.1 configuratie op te hangen.

W.Otter

http://www.blu-raystats.com/Stats/Stats.php

genoeg films in 7.1 tegewoordig zie ik ze voorbij schieten. vooral bij veel animatiefilms.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

Citaat van: bmateijsen op januari 19, 2013, 20:53:04
Daar gaat het niet alleen om, dat heeft audiosurfer ook al gezegd, in een ruimte waarbij surrounds op minder dan 2,5m van je af staan, kan je een veel beter resultaat halen met 5.1 surroudtracks door bipool luidsprekers in 7.1 configuratie op te hangen.

Dit vind ik interessant. Sorry voor het heel even tussendoor gebruik maken van je topic, maar speel zelf in een ruimte van 3.70 bij 2.80. Zou dit bij mij dan ook goed kunnen werken? Achterwand zit een raam in met een gordijn ervoor. Werken di- of bipool speakers dan nog wel, daar deze gebruik maken van weerkaatsing? (dacht ik dan tot nog toe)

Maar.. dit is dus niet per definitie zo, een veel beter resultaat met bipool luidsoprekers daar je zegt: kan je een veel beter resultaat...

Alvast hartelijk dank!

bmateijsen

Citaat van: MVG op januari 19, 2013, 21:23:05
Dit vind ik interessant. Sorry voor het heel even tussendoor gebruik maken van je topic, maar speel zelf in een ruimte van 3.70 bij 2.80. Zou dit bij mij dan ook goed kunnen werken? Achterwand zit een raam in met een gordijn ervoor. Werken di- of bipool speakers dan nog wel, daar deze gebruik maken van weerkaatsing? (dacht ik dan tot nog toe)

Bipool zou heel goed werken, dipool is een slecht concept, dus niet gebruiken.

CitaatMaar.. dit is dus niet per definitie zo, een veel beter resultaat met bipool luidsoprekers daar je zegt: kan je een veel beter resultaat...

Alvast hartelijk dank!

Is natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit van de luidspreker en totale synergie.

Groet Bjorn

MVG

Citaat van: bmateijsen op januari 19, 2013, 22:17:56
Bipool zou heel goed werken, dipool is een slecht concept, dus niet gebruiken.

Is natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit van de luidspreker en totale synergie.

Groet Bjorn

Thanks! Ik ga het in de toekomst zeker eens proberen, vooral omdat mijn rears best dichtbij (80cm) komen te staan. Nu heb ik nogal een budget set, maar ben er blij mee. Eerst een stel kef oude q series 2e hands op de kop zien te tikken, uiteindelijk wil ik stiekem wel naar hogere kef serie, of totem, en die hebben beide mooie bipool modellen.

Maar goed, je zegt dus dat dat gordijn niet uitmaakt, ik heb dus geen weerkaatsing nodig? Eerst eens kijken in hoeverre een directstraler presteert op korte afstand, als het niet mooi is of te veel is te localiseren dan kan ik wellicht aan bipolen gaan denken.

Bedankt! En ook Mel bedankt voor het gebruik van je topic!  ;D