Consumentenkoop via internet vanaf 2009 beter beschermd

Gestart door Hanky Panky, december 3, 2008, 15:50:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hanky Panky

Consumentenkoop via internet beter beschermd
Bron

Consumenten hebben vanaf 1 januari 2009 bij aankopen via internet recht op veertien kalenderdagen bedenktijd. Ook hoeven ze niet langer meer dan 50 procent aan te betalen en krijgen zij meer duidelijkheid over prijs en bedenktijd. De Consumentenbond en Thuiswinkel.org hebben hierover een akkoord bereikt. De voorwaarden gelden alleen voor webwinkels die zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org, dat goed is voor een heel groot deel van de onlineomzet.

Wat verandert er nu precies in de regels voor webwinkels die bij Thuiswinkel.org zijn aangesloten?

Terugstuurtermijn
De eerste wijziging betreft de terugstuurtermijn. Wanneer de consument op dit moment een aankoop doet via internet, mag hij deze aankoop volgens de wet binnen zeven werkdagen zonder opgaaf van reden terugsturen. Vanaf 1 januari 2009 bedraagt die termijn veertien kalenderdagen voor alle bedrijven die het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voeren. Deze langere termijn wordt mede ingegeven door verwachte Europese wetgeving voor verkoop op afstand. De consument heeft nu dus meer tijd om terug te komen op de onlineaankoop, mits de webwinkel in kwestie dit keurmerk voert.

Vooruitbetaling
De tweede wijziging betreft de vooruitbetaling. Volgens de huidige wetgeving moet een consument vaak meer dan de helft vooruitbetalen en mag prijsverhoging binnen drie maanden plaatsvinden mits de consument het recht heeft de overeenkomst te ontbinden. Doet een consument een aankoop na 1 januari 2009 bij een webwinkel met het keurmerk, dan is de consument niet langer verplicht meer dan 50 procent van de prijs vooruit te betalen. Ook mag de webwinkel de prijs niet verhogen binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, tenzij deze verhoging het gevolg is van wettelijke regelingen of bepalingen.

Duidelijkheid
Een laatste wijziging betreft de verplichte duidelijkheid. In de algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org staat dat de verkopende partij de aangeboden producten en/of diensten duidelijk en natuurgetrouw moet beschrijven. Ook moet de onderneming duidelijk maken wat de rechten en plichten zijn van de consument die zijn bestelling plaatst. Dit betreft bijvoorbeeld helderheid over de prijs, de betalingswijze en de verzendkosten.





Ik dacht laat ik het maar even posten gezien de vragen hier die met regelmaat terugkomen  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000