DVD speler contra Scaler test

Gestart door Rob_Dingen, september 17, 2005, 18:43:37

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Hallo

Hier is dan de samenvatting van de test die we gedaan hebben.
Het ging om het verschil tussen een DVD speler die via DVI 720p uitstuurt of gebruiken we een DVD speler met Scaler die op 720p uitstuurt.
De apparaten die we tijdens die test gebruikt hebben zijn als projector de Theme Scene H78DC3 DVD speler Denon A11 en de Crystalio Scaler.
De films die we gebruikte waren brotherhood of the wolves en dan het stukje waar ze de wolven afschieten en het meisje met de rode jas en Gladiator het stuk waar hij voor de eerste keer in de arena tegenover de nieuwe keizer staat waar ze uit de kelder komen.
We zijn begonnen met de DVD speler via DVI op 720p naar de projector.
Ook de instelmogelijkheden die via het Denon menu voorhanden is zijn zeer uitgebreid en voldoende om de kleinste tweak uit te kunnen voeren als de projector wat grove instellingen heeft.
Het beeld was zeer schoon scherp en super 3D.
Toen hebben we component uit DVD speler naar scaler en van de scaler met DVI 720p naar de projector.
Voordat we goed gekeken hebben eerst met de speciale pixelmagic dvd de scaler gecontroleerd of het pixel perfect stond ingesteld daarna brightness en contrast en toen gaan kijken naar dezelfde stukken uit de DVD's die we gekozen hadden.
Wat met name opvalt is dat via component in je duidelijk aan scherpte verliest en er meer ruis en troep in het beeld zit.
Deze configuratie was zeer duidelijk slechter als rechtstreeks van de DVD speler met DVI naar de projector.
Daarna zijn we met SDI DVD speler naar scaler en met DVI 720p naar de projector.
Dit was duidelijk een verbetering ten opzichte van Component een schoner beeld en meer 3D.
Met deze combinatie was al veel moeilijker om te constateren wat nu beter is rechtreeks met DVI of via de Scaler.
We hebben toen steeds dezelfde scene gespeeld en herhaald en telkens gewisseld tussen scaler en speler.
Toen was het nog best wel goed te zien dat er rechtstreeks met de DVD speler op DVI toch net iets meer diepte zit als via de Scaler.
Het beeld was ook net wat rustiger en schoner maar de verschillen waren minimaal in het voordeel van de DVD speler zonder Scaler.
Ook hebben we nog wat gespeeld met de Truelife sharpness instellingen van de crystalio die ik er in had zitten gebaseerd op mijn CRT.
Dus dusdanig ingesteld dat het net niet zichtbaar was dat er artifacts in het beeld komen.
Als we dat uitzette gaf dat niet echt een verslechtering.
De conclusie is met deze setup dat met een scaler je op DVD beeld echt een tikkeltje inlevert maar niet veel.
Gaat het er om de beste kwaliteit van DVD af te halen heb je dus geen scaler nodig als je DVI op je projector hebt.
Wil je gaan Gamen of je laserdisks gebruiken kun je best een scaler kopen waar je veel plezier van kunt hebben.
Maar of dit een noodzaak is licht ook weer aan de projector.
Waar we het eigenlijk allemaal over eens waren is hoe goed de Theme Scene is en als we over de prijzen van een DVD speler met SDI en een Scaler  combo al snel boven de 2000€ komen en dat samen met de verkoop van je oude projector al haast een H78DC3 hebt welke niet te verslaan is met welke projector dan ook onder de 2500 Euro in combinatie met een DVD SDI speler Scaler combo.
Ik  hoop dat de aanwezigen ook nog hun aanvulling of opmerkingen zullen schijven om een goed overzicht te krijgen van de verschillende meningen.

Rob

Grindtegel

Ik raak toch langzaam maar zeker steeds meer geinteresseerd in die Optoma, je bent er zo lyrisch over.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

riwi

Ik was er ook bij vanmiddag. Erg bedankt Rob voor de gastvrijheid en het bieden van de vele testmogelijkheden. Jammer genoeg kregen we de PEP scaler niet werkend met DVI naar de projector, maar ik denk dat dit de conclusies niet veranderd heeft. We hebben met de wat duurdere Crystalio als scaler gespeeld.

De H78DC3 is een echt fantastisch mooie projector. Zeker in aanmerking genomen dat deze voor ruim onder de €4000 te koop is. Als ik een vergelijking met de S4 van Marantz moet maken dan haalt de H78DC3 het net niet, maar neem je het prijsverschil in mee dan wint de H78DC3 het zonder twijfel. De S4 heeft echter _nog_ meer detail in het donker en een nog opener plaatje. De H78DC3 laat echter weinig te wensen over en is duidelijk beter dan bv. een BenQ7700 of mijn eigen BenQ8700.

Met A11 component naar de Crystalio en daarna DVI naar de projector gaf wat ruis in beeld. Een wat meer smoezelig plaatje. Met de A11 SDI naar de Crystalio en dan DVI naar de H78 werkte al een heel stuk schooner. Als we echter rechtstreeks de A11 DVI op de H78 aan sloten was het beeld het strakst en zat er de meeste diepte werking in. Bij enkele scenes in Brotherhood of the Wolf zie je mensen voor de rotsen staan en je ziet daar echt meer diepte in het beeld. Het verschil met A11-SDI-Crystalio-DVI-H78 was echter klein.

De algemene conclusie was dat je ipv. een scaler beter zo'n H78DC3 kan kopen met een simpele DVI DVD speler erbij. Het zal namelijk niet veel uitmaken of je een goedkope panasonic als bron gebruikt of de duurdere Denon A11 zolang je DVI gebruikt tenminste.

Daarna hebben we nog even gespeeld met HDTV vanaf de Snazio speler van Starred. Erg leuk ding dat DVD's met 1080i .ts files kan afspelen en via een USB aangesloten harddisk of het netwerk ook HDTV content kan afspelen.

Wil ik nu een scaler aanschaffen? Ik weet het nog niet  :). Ik heb nu 2 component bronnen en de PC via DVI. Component switch ik op de versterker. Als ik een scaler zou kopen moet die alle bronnen en ook nog DVD via HDMI/DVI erbij aankunnen. Maar als switchbox alleen is een scaler een schot voorbij het doel denk ik. De stap van mijn BenQ 8700 naar de H78DC3 is duidelijk, maar voor mij nog niet groot genoeg om te upgraden. Ik kijk het nog een (half) jaartje aan  ;)

Richard

Jimmy Conway

Leuke en verhelderende test.
Dit zijn interessante dingen om te weten, voor veel mensen hier denk ik.

Niels.

riwi

Citaat van: riwi op september 17, 2005, 19:16:57
De algemene conclusie was dat je ipv. een scaler beter zo'n H78DC3 kan kopen met een simpele DVI DVD speler erbij. Het zal namelijk niet veel uitmaken of je een goedkope panasonic als bron gebruikt of de duurdere Denon A11 zolang je DVI gebruikt tenminste.

Voor de duidelijkheid. Ik vind het wel degelijk belangrijk dat er goed en correct gedeinterlaced wordt. Als je dus zonder scaler wilt werken moet je ervoor zorgen dat er een goede (en goed ingestelde) deinterlacer in de DVD speler zit. De Denon A11 heeft dat dus duidelijk wel. Dit wordt pas helemaal belangrijk als je videomateriaal (Concerten etc.) wilt gaan bekijken.

blackball147

mss ook wel een punt is namelijk dat jullie hier wel hebben gespeeld met een topdvdspeler annex scaler.

als je een combinatie zou maken met een iets minder goede dvdspeler, die ook wel dezelfde aansluitingen heeft als de A11, zou je dan geen verbetering kunnen hebben door er een scaler tussen te plaatsen?

ik vraag me bv af ik ik bv in mijn opstelling winst ga maken met een scaler ( is nu mss wel het ene extreem tov het andere zetten, maar ik denk wel dat mijn bedoeling duidelijk is ).

of bega ik hier een denkfout?

J.A.F._Doorhof

Scherpte verschil en diepte op SDI vind ik apart, is er wel gespeeld met truelife ?
Daar zit voor een groot gedeelte de diepte en detail regeling.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

henkt1

Citaat van: blackball147 op september 17, 2005, 20:59:46
mss ook wel een punt is namelijk dat jullie hier wel hebben gespeeld met een topdvdspeler annex scaler.

als je een combinatie zou maken met een iets minder goede dvdspeler, die ook wel dezelfde aansluitingen heeft als de A11, zou je dan geen verbetering kunnen hebben door er een scaler tussen te plaatsen?

ik vraag me bv af ik ik bv in mijn opstelling winst ga maken met een scaler ( is nu mss wel het ene extreem tov het andere zetten, maar ik denk wel dat mijn bedoeling duidelijk is ).

Je moet wel een speler hebben met ingebouwde upscaling en deinterlacing van DCDI. Dat kan dus ook een Denon 1910 of 2910 zijn. Dus goedkoper als een A11. In beeld zal dit niets of minimaal iets uitmaken.  Het verschil zal voornamelijk in het geluid zitten. Waarschijnlijk kan je met een A11 meer dingen (gamma etc) regelen in het beeld vergeleken met een 1910 maar vandaag stonden alle settings (voor zover ik meegekregen heb) op neutraal.

@ frank:  helaas gaf mijn PEP geen hdmi uit. Weten niet precies waar dit aan lag. Kabel? PEP? iets anders? Daar mail ik je morgen wel prive over. Gelukkig maakt het voor mij niet veel uit omdat ik via vga kijk :D

als ik Rob zijn verslag lees heeft hij wel zeker met truelife settings zitten spelen.  zie: Ook hebben we nog wat gespeeld met de Truelife sharpness instellingen van de crystalio die ik er in had zitten gebaseerd op mijn CRT

Mijn mening: Vandaag gaf de A11 via DVI rechtstreeks in de Optoma het beste beeld. Waarschijnlijk als je verder tweakt en afsteld dat je met de crystalio/pep minstens even goed (en misschien uiteindelijk wel iets beter) uit bent. Het hangt dus af van je budget en je wensen (andere bronnen en het belang wat je hieraan hecht, je dvd speler en of je die wilt upgraden of niet) of dit de beste oplossing voor je is.

zo zie je maar, er zijn meerdere goede oplossingen mogelijk en uiteindelijk hangt het van iemands persoonlijke wensen af wat het beste is.

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Kjelt

Ik was er vandaag ook bij, Rob nogmaals bedankt voor de gastvrijheid.

Het is allemaal wel een beetje gezegd eigenlijk. Voor mij was het diepte-effect tussen de beide testen (A11 via SDI met crystallio versus A11 via DVI) ook heel duidelijk zichtbaar.
Mijn conclusie luidt dan ook dat het in bijna alle gevallen de voorkeur zal hebben om een nieuwe state of the art projector te kopen dan een dure scaler (uitzonderingsgevallen uitgesloten).

H78-DC3 meegebracht door Starred.
Ik was erg onder de indruk van deze projector vooral het goede black-level, het ontbreken van RBE (voor mij althans voor anderen was deze nog wel zichtbaar) en het afwezig zijn van de motion dithering in een aantal testscenes waar bij mijn projector (MT700 = Benq7700) deze wel zichtbaar waren. De H78-DC3 was ISF gecalibreerd en voorzien van een CC20R filter.
Ik heb na thuiskomst zelf meteen ook weer Brotherhood of the wolves op mijn MT700 gekeken (ISF gecalibreerd en voorzien van CC30R filter) en het verschil was iets minder groot als ik tijdens de demo had gedacht maar het was er wel degelijk.  De bovengenoemde punten waren duidelijk in het voordeel van de H78, mijn MT700 had iets meer lumens althans gaf meer licht bij deze scene (ondanks het zwaardere filter) vandaar ook wat minder blacklevel.
Wat me wel meteen opviel was de aanwezigheid (en invloed) van mijn ruimte (witte muren, wit plafond) het is dus heel moeilijk vergelijken want Rob's HT is perfect verdonkerd (zwarte muren, zwarte vloer, zwart plafond). Als ik nu weer moest kiezen zou ik voor het kleine prijsverschil met de MT700 direct voor de H78 gaan echter het verschil vind ik nu niet schokkend genoeg om mijn projector (met prijsdrop) te verkopen en deze er voor in de plaats te kopen.

Ik ga wel eens goed nadenken hoe ik mijn muren en plafond wat donkerder kan krijgen zonder een kwast te gebruiken  ;)

Rob hartelijk bedankt voor de gastvrijheid, Starred bedankt voor het meebrengen van de projector en HDspeler, Krunk (geloof ik?) bedankt voor de appelflappen en alle overigen bedankt voor de gezelligheid!

Kjelt

De vraag is dan juist zou je voor het geld wat je in een scaler stopt niet een hele goede dvd speler kopen? Het hangt natuurlijk ook af van het gebruik, als je alleen dvd kijkt dan zou ik dat zeker aanraden maar als je alleen laserdisc of tv kijkt tja dan zou een scaler wellicht de voorkeur genieten maar je kunt natuurlijk ook dan gaan voor een projector met goede deinterlacer/scaler.

Citaat van: henkt1 op september 17, 2005, 21:36:50
Je moet wel een speler hebben met ingebouwde upscaling en deinterlacing van DCDI. Dat kan dus ook een Denon 1910 of 2910 zijn. Dus goedkoper als een A11.

HOHO! De 1910 (en de opvolger 1920) heeft GEEN Fli2310 maar een Fli2301, niet aan te raden dus (macroblokking issue geloof ik).

Starred

hoi, ik speel zelf met een Panasonic S97 (+/- €300) op de H78DC3, en ik zie geen verschil met de Denon A11. Met dvi gewoon een topplaatje.
Met de crystallio werd het beeld inderdaad iets softer en minder 3D. Had ik niet verwacht, dacht op voorhand dat de crystallio (met beperkt verschil) zou winnen
Wat elke keer wel weer opvalt is hoe belangrijk een donkere ruimte is. Dat is echt toegevoegde waarde aan de beeldkwaliteit.

Waar ik zelf elke keer het meest van geniet is de combinatie van HD-DVD speler op de H78DC3. Deze speelt rechtstreeks .TS files af en het plaatje ziet er dan amazing uit. Bijv. de HD versie van Sharktale was eyepopping!  :-*

rein

hoi

zou het niet aan de kwaliteit van de projector liggen toevallig heb ik gisteren mijn pep opgehaald en gebruik die tussen mijn denon 3910 en een sharp z201 maar het beeld is er echt een heel stuk mooier van geworden veel meer diepte veel schoner beeld. Het zou er ook nog aan kunnen liggen dat de pep wel 1:1 (1024x576) kan  en de denon kan dat niet.

Rein

jaco

Citaat van: riwi op september 17, 2005, 19:16:57
Het zal namelijk niet veel uitmaken of je een goedkope panasonic als bron gebruikt of de duurdere Denon A11 zolang je DVI gebruikt tenminste.
Is dit niet een beetje te snelle conclusie ? Je zegt een beetje dat iedereen die een A11 koopt en hem met DVI aansluit geld over de balk gooit, want een goedkopere speler was net zo goed geweest.

Heb je dit getest met een goedkopere speler ?

Maar verder uitstekend nieuws natuurlijk. Als je alleen DVD kijkt ben je zo veel goedkoper uit natuurlijk.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Starred

Citaat van: rein op september 18, 2005, 06:33:37
hoi

zou het niet aan de kwaliteit van de projector liggen toevallig heb ik gisteren mijn pep opgehaald en gebruik die tussen mijn denon 3910 en een sharp z201 maar het beeld is er echt een heel stuk mooier van geworden veel meer diepte veel schoner beeld. Het zou er ook nog aan kunnen liggen dat de pep wel 1:1 (1024x576) kan  en de denon kan dat niet.

Rein

Hoe hoger de kwaliteit van je projector, hoe meer je theoretisch uit een scaler zou moeten halen, omdat je meer details ziet. Bij een mindere projector zou hij dus nog minder effect moeten hebben. Ik denk dat in jouw geval inderdaad  de 1:1 mapping het belangrijkste is, omdat je anders je Denon laat scalen en vervolgens je projector (met waarschijnlijk een matige scaler) weer terug laat scalen

Starred

Citaat van: jaco op september 18, 2005, 07:21:50
Is dit niet een beetje te snelle conclusie ? Je zegt een beetje dat iedereen die een A11 koopt en hem met DVI aansluit geld over de balk gooit, want een goedkopere speler was net zo goed geweest.

Heb je dit getest met een goedkopere speler ?

Maar verder uitstekend nieuws natuurlijk. Als je alleen DVD kijkt ben je zo veel goedkoper uit natuurlijk.

Ja, ik heb uitgebreid de 3910 bekeken, de A11 bij Rob en heb zelf de S97. De verschillen met DVI zijn erg heel erg marginaal en je moet met je neus op het scherm zitten om het verschil te kunnen zien. Voor video over DVI hoef je dus echt geen dure speler te kopen. Component is waarschijnlijk een ander verhaal, en audio natuurlijk ook

Marcel W

Ik ben er niet bij geweest, en kan wat dat betreft dus weinig vertellen. Maar toevallig heb ik sinds vorige week een PEP, aangesloten via DVI-HDMI (Oehlbach) tussen een Denon 1910 en een Benq 8700+, en ik kan dus wel vertellen wat mijn (korte) ervaringen zijn.

1) met de PEP kan ik de overscan en beeldpositie uitgebreid instellen. Zonder PEP krijg ik namelijk óf veel te veel overscan bij 576P (bijna 5%), óf te weinig bij 720P (0%) met als gevolg lelijke randen en niet goed gecentreerd.
2) zonder de PEP is het beeld bij 576P te soft en zowel bij 576P als 720P blijf ik last houden van flink wat artefacts (contourrandjes, zowel bij DVI als bij component), met de PEP zijn die problemen vrijwel volledig verdwenen.
3) met PEP krijg ik het gevoel dat er meer contrast in het beeld komt (zonder zwart en wit te crushen).
4) de ingebouwde tv tuner is een mooi meegenomen pluspunt, ik sta verbaasd van de goede beeldkwaliteit.
5) nieuw geïntroduceerd probleempje met de PEP: heel af en toe schiet het beeld een seconde in de ruis, iets wat ik voorheen nooit heb gehad.

Het zijn allemaal geen wereldschokkende zaken, maar overall ben ik toch net iets beter uit mét als zónder.

Starred

@marcel: let ook eens goed op het ruisniveau, met name in egale en lichte scenes, dat nam toe met scaler.
Wij hadden trouwens ook allen het gevoel dat het contrast en diepte in het beeld juist afnamen met scaler in de keten

J.A.F._Doorhof

@Starred,
Ik heb zelf ook behoorlijk veel testen gedaan met de scaler op verschillende projectoren ook in combinatie met DVI/HDMI vanuit een 7600.

Ruisniveau is absoluut niet hoger met een scaler, wat er aan de hand is weet ik niet (mischien staat er een brightness instelling te hoog).
Daarnaast is ook het contrast en diepte niet minder, stond op de Crystalio niet toevallig de VOLTAGE PUMP aan, dit zorgt op een DIGITALE projector namelijk wel voor wat ruis in vooral de schaduwen en een lichte achteruitgang van de white levels, hoewel hij ze niet clipped.

Aangezien jullie de Crystalio hebben gebruikt en die normaliter op een CRT staat (waar de voltage pump gebruikt moet worden) vraag ik me dit af.
Dit zelfde geldt eigenlijk voor de blackenhancer, op een CRT moet je deze aanzetten, voor digitaal verschilt het enorm per projector wat de beste stand is.
Op de BenQ's gebruik ik met een Crystalio GEEN blackenhancer terwijl ik het op de LCD's wel doe.

Ik zit mijn hoofd er namelijk over te breken hoe die verschillen kunnen ontstaan daar mijn eigen ervaringen hier eigenlijk tegenover staan, er zit geen SCHOKKEND verschil tussen de scalers en een DVD speler via HDMI maar het verschil is er wel.
Maar net omgekeerd van wat jullie bevinden.

Scherpte is iets beter (getest met de 7600 van Marantz), maar vooral de diepte is gewoon beter met de PEP/Crystalio.
ECHTER nogmaals als ik de voltage pump gebruik of de blackenhancer krijg ik wel lichte ruis in het zwart (wat ook redelijk logisch is als je kijkt naar wat die instellingen doen).

Mischien kan Rob daar wat over zeggen.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Nee dat stond allemaal uit..
Ook heb ik met de truelife instellingen gespeeld.
Mijn stelling is als je een 720p projector hebt met DVI en je sluit daar een fatsoenlijke DVD speler met DVI aan al het strakste beeld hebt.
Aan de andere kant vind ik het van de Crystalio een enorm compliment dat het beeld bijna net zo goed is er zit namelijk wel een apparaat meer in de signaal weg.
Met SDI was er niet echt meer ruis misschien een tikkeltje maar verwaarloosbaar ook het contrast maakte niets uit.
De ruis zou best wel verklaarbaar kunnen zijn omdat de crystalio toch in een pc omgeving gebouwd is met geschakelde voeding en processors aan boord en de Denon heeft dat niet en daar is erg veel aandacht aan de voeding besteed.
Maar na snel wisselen met dezelfde scene was het gewoon te zien dat de DVDspeler net iets beter was.
Als je een A11 zou hebben zie ik ook het voordeel van de scaler niet voor dvd ze hebben namelijk dezelfde scaler en deinterlacer met haast dezelfde instellingen en de zelfde beeld foutjes.
Wat we niet weten of de PEP net zo goed is als de Crystalio.
Ook een conclusie is dat je zeker in het bezit van SDI moet zijn op je speler anders leg je het helemaal af wat natuurlijk ook logisch is.

Rob

J.A.F._Doorhof

PEP en Crystalio zouden volledig overeen moeten komen met SD materiaal.
Custom installer

Rob_Dingen

Hoi Frank

Voltage pump werkt trouwens niet op de DVI uitgang alleen op de analoge.

Rob

riwi

Citaat van: jaco op september 18, 2005, 07:21:50

Dat zeg ik niet. Ik zou een A11 alleen al verkiezen boven een el cheapo speler vanwege de audiokwaliteiten.
Ik denk wel dat als je geen scaler gebruikt de DVD speler 1 op 1 pixel perfect via DVI 720p naar de projector _moet_ kunnen sturen. Als hij dat niet kan denk ik dat een scaler zeker toegevoegde waarde heeft om ervoor te zorgen dat er wel 1 op 1 aangestuurd wordt.

Ikzelf had voor de testsessie ook verwacht dat de A11 met SDI via PEP of Crystalio een beter resultaat neer zou zetten dan gewoon via DVI.

blackball147

dus als ik het goed begrijp, is het beter een geld uit te geven aan een hoogwaardige dvdspeler annex projector met alle bestaande aansluitingen, dan iets minder materiaal met een scaler erbij.

dat je beeld erop vooruitgaat door beter materiaal te kopen lijkt me wel logisch ( TW10H tov bvH78DC3 of 8700+ is een compleet ander verhaal ).  dat er bovenop nog een scaler erbij halen een poging is om de ultieme finesses naar boven te halen van een reeds heel goed systeem, lijkt me me dan meer het antwoord op mijn vraag, een dure tweak als het ware  :D

klopt mijn logica?

dit staat dan nog trouwens los van geluidskwaliteiten wat weer een ander verhaal is.......

Bass

Ik was gisteren ook bij de scaler-test dag aanwezig.
Natuurlijk van mijn kant ook enorm bedankt Rob voor de gastvrijheid. Voor mij was het de eerste keer dat ik in een superdeluxe thuisbioscoop mocht zijn. Dit was alleen al een hele leuke ervaring. Ook is het goed om eens de mensen te ontmoeten waarvan ik al langere tijd de posts lees op vooral het HTforum. Ik post zelf vrij weinig maar lees des te meer.

Een diepzwarte projectieruimte is inderdaad een hele verbetering; hier vertel ik niets nieuws mee natuurlijk. Thuis viel het me wel ineens op dat mijn projector (ik heb zelf sinds 2 dagen een Optoma H79) op het witte plafond vrij veel strooilicht produceert; een steeds breder wordende witte "lichtbundel" die een meter vanaf de lens begint. Ik gebruik vrijwel geen verticale lensshift en de projector zit een halve meter vanaf het plafond boven mijn hoofd. Ik denk erover om dit m.b.v. een zwart kokertje op de lens af te schermen. In combinatie met het afplakken van die afschuwelijk heldere blauwe led aan de zijkant van de projector moet dit weer een beetje contrastwinst opleveren. Helaas is het zwart schilderen van mijn woonkamer niet echt een optie :-)

Wat mij gisteren ook opviel, maar wat ik eigenijk al wel verwachte gezien mijn ervaring met mijn vorige 2 projectoren, is de enorme winst in kleurechtheid en contrast na ISF calibratie en filtering van de H78/79. Tevens wordt het voor mij tijd om over te stappen op een faroudja upscaling DVD-speler.

Het was gisteren mijn 1e ervaring met kijken naar een (heel goede) Barco CRT-projector op een doek van 3 meter breed. Contrast en kleuren zijn zeker bij HD materiaal ongelofelijk goed als je alleen maar digitale projectoren bent gewend. Wel viel het mij op dat ik zeer gevoelig ben voor 50 Hz flikkering bij PAL-DVD's.
Zeker gezien het enorme prijsverschil blijft het beeld van de gecalibreerde en gefilterde H78DC3 goed overeind staan. Voor het geld wat je hiervoor kwijt bent koop je volgens mij geen betere projector.

Een reden voor mij om toch een scaler te gebruiken is dat ik ook graag mijn digitale kabeltuner met scartuitgang wil aansluiten op mijn projector. De H78/79 accepteert helaas alleen RGBHV en scart is RGBS. Ik heb echter een eenvoudig schakelingetje kunnen "googelen" op het internet waarmee je de syncpulsen kunt uitsplitsen. Eerst maar eens kijken of dat dit lukt. Een scaler kopen kan altijd nog.

Al met al een zeer leuke en leerzame dag daar in brabant.

______
Bas
Samsung UE55HU7500LXXN | Dune Smart D1 | W7-NAS | Logitech Squeezebox Receiver / Boom / Radio |  Samsung Galaxy S3 Remote | Harmony 895 Remote | Humax iHD-5050c | NAD C372 | Newtronics Speakers (stereo).

kermit

Ik was gisteren ook van de partij. Rob bedankt voor je gastvrijheid en de gezelligheid ;D. Conclusie is dat er geen scaler aanwezig hoef te zijn . En zeker niet voor het bedrag wat de scalers kosten. Je kunt rechtstreeks vanuit dvi naar je projector gaan om het beste beeld te krijgen. En het bespaart je een hoop geld en tweaken. :D . De Optoma H79 is een zeer mooie projector en fluister stil. Heb zelf nog nooit eerder zo een stille projector gehoord. Ik kan het niet bevestigen dat de Optoma echt veel beter zou zijn als de Benq 8700 . Ik zou ze naast elkaar moeten zien om de verschillen eruit te halen. En als laatste kregen wij nog een demo van Rob met de Crt . Wat is dat mooi zeg  :o. Zelf had ik het nog niet gezien maar wel van horen zeggen. Het beeld is perfect, groot ( 3 meter)scherp, lichtopbrengst alles is super. Rob bedankt voor dez leuke dag .

Kermit