Hoe kan dit ? Wel verschillen tussen geluidskaarten maar niet tussen cd-spelers

Gestart door FvP, augustus 11, 2012, 10:56:21

« vorige - volgende »

FvP

De logica van skeptici is soms ver te zoeken (alle cd-spelers klinken 't zelfde, kabels maken geen verschil), maar hier een test waarin ze verschillen tussen geluidskaarten konden vaststellen:

http://hardware.slashdot.org/story/12/08/11/0214210/50-sound-cards-impress-versus-integrated-audio

Dan nog niet eens dure soundcards: 50$

Gaat een beetje in tegen wat AES lid Ethan Winer zegt: alle geluidskaarten klinken 't zelfde zolang ze maar technisch aan bepaalde parameters voldoen (en daar voldoen ze bijna allemaal aan).

Former member 78

Lekker belangrijk...

Mensen die beweren dat alles het zelfde klinkt, wil je niet eens in je winkel hebben denk ik.
Die slagen wel bij de kijkshop.

John Wx

Citaat van: Klinkt Beter op augustus 11, 2012, 10:56:21
De logica van skeptici is soms ver te zoeken (alle cd-spelers klinken 't zelfde, kabels maken geen verschil), maar hier een test waarin ze verschillen tussen geluidskaarten konden vaststellen:

http://hardware.slashdot.org/story/12/08/11/0214210/50-sound-cards-impress-versus-integrated-audio

Dan nog niet eens dure soundcards: 50$

Gaat een beetje in tegen wat AES lid Ethan Winer zegt: alle geluidskaarten klinken 't zelfde zolang ze maar technisch aan bepaalde parameters voldoen (en daar voldoen ze bijna allemaal aan).

Je bent scherp en je geeft stof tot nadenken, zal wel weer worden geroepen ja maar is een laptop en spelen meerdere dingen mee etc. , hou het in de gaten dit topic :-)

en Arjan bestaat de Kijkshop nog ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Former member 78

FvP

Citaat van: ArjanR1 op augustus 11, 2012, 10:59:18
Lekker belangrijk...

Mensen die beweren dat alles het zelfde klinkt, wil je niet eens in je winkel hebben denk ik.

en kopen een diskman ;)

Markus2

Citaat van: ArjanR1 op augustus 11, 2012, 10:59:18
Lekker belangrijk...

Kolder. Miljonairs kunnen prima leven in een ééngezinswoning, dat doen ze in de regel niet.

Groet. Markus
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Former member 78

Citaat van: Markus2 op augustus 11, 2012, 11:07:31
Kolder. Miljonairs kunnen prima leven in een ééngezinswoning, dat doen ze in de regel niet.

Groet. Markus

Waar slaat dat op?
Alsof mensen met geld alleen een leuke speler kopen.

Heb wel een leuke speler, maar geen geld over oid.

Is gewoon simpel, er zitten behoorlijk veel verschillen tussen diverse spelers.

Timvg

"Whether the Xonar DGX's emphasis on mid-range tones is a perk or a detriment may depend on your personal preference. There's something to be said for the extra kick the card gives to certain frequencies"

"The Xonar DSX doesn't pull any pre-programmed tricks, and it sounds more neutral as a result. Our listeners found the card's bass kick particularly compelling"

Ja dat je dan verschillen gaat horen.. duh

Markus2

Beste.

Je interpreteert mijn reactie niet zoals ik deze bedoelde.

Mijn kostbaarste cd-speler/dac combinatie kostte me destijds €5600,- meen ik.
Ik mag misschien niet in de gepredikte en alom geprezen verschillen geloven, maar waardeer fraaie apparatuur zeker en kan daar ook best een bepaald gevoel bij ontwikkelen.

Maar de magie van eventuele klankverschillen is voor mij nonsens en heeft emotioneel 0 waarde.

Groey. Markus
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

FvP

http://techreport.com/articles.x/23358/6

The inevitable summary
Our listeners all thought the different audio solutions were more closely matched than in any of the listening tests we've conducted before. Their assessments of each config were largely consistent, but some of the songs and matchups teased out contradictory opinions. More often than not, the Xonar DSX was identified as having deeper bass and a fuller sound than the DGX. The DGX's mid-range bias was definitely apparent, and its output was often deemed sharper and crisper than the DSX and its other rivals.

Although it fared better than any other integrated audio implementation we've tested, the Realtek codec was clearly inferior to the DGX and DSX overall. The onboard audio was definitely short on bass, and it lacked the sharper mid-range tones of the DGX.

We weren't surprised to see the motherboard audio fall to the bottom, but we didn't expect the Xonar DSX to so closely match the pricier DX. Those two sounded more alike than any other pair, and our listeners usually preferred the DSX.

Timvg

Ze spreken zichzelf wel tegen, er worden grafieken gepost van o.a; de frequentierespons van de kaarten, daar zie ik toch geen gebrek aan bas bij de realtek? Kan het aan de drivers liggen? Ze hadden dan beter meteen een vergelijkende respons van de verschillende kaarten in samenwerking met de speakers.

Wie gebruikt er tegenwoordig nog aparte geluidskaarten btw? HDMI => receiver /klaar

FvP

Citaat van: Timvg op augustus 11, 2012, 11:35:04
Ze spreken zichzelf wel tegen, er worden grafieken gepost van o.a; de frequentierespons van de kaarten, daar zie ik toch geen gebrek aan bas bij de realtek? Kan het aan de drivers liggen? Ze hadden dan beter meteen een vergelijkende respons van de verschillende kaarten in samenwerking met de speakers.

Wie gebruikt er tegenwoordig nog aparte geluidskaarten btw? HDMI => receiver /klaar

Fout in jouw redenering: de kaart is niet het gebied.

Destijds nog meegemaakt:

Philips 963 gewone versie
Philips 963 van Medevoort versie

vM heeft ze beide nagemeten (ken de man persoonlijk), geen verschil in frequentierespons te bespeuren, noch in technische specificaties van de uitgang na de mod (specs blijven na mod dus zoals het in het boekje achteraan staat).

Maar toch klinken beide spelers duidelijk totaal anders.

Markus2

Citaat van: Klinkt Beter op augustus 11, 2012, 11:40:58

Destijds nog meegemaakt:

vM heeft ze beide nagemeten (ken de man persoonlijk), geen verschil in frequentierespons te bespeuren, noch in technische specificaties van de uitgang na de mod (specs blijven na mod dus zoals het in het boekje achteraan staat).

Goedemorgen commercie (waar niets mis mee is overigens)

Groet. Markus

Timvg

Citaat van: Klinkt Beter op augustus 11, 2012, 11:40:58
Fout in jouw redenering: de kaart is niet het gebied.

Destijds nog meegemaakt:

Raar, want want we horen is de frequentierespons. Al de rest, diepte, holografie etc.. zit in de opname.

Timvg

Ik vind gewoon, als er verschillen zijn, moet je deze kunnen isoleren, bewijzen (waarom net dat verschil, wat veroorzaakt het?) en benoemen. Ik ga nooit zeggen dat iets niet kan, maar je moet het gewoon kunnen aantonen op voorgestelde manier.

Peerless Monster

Citaat van: Timvg op augustus 11, 2012, 11:49:26
Raar, want want we horen is de frequentierespons. Al de rest, diepte, holografie etc.. zit in de opname.

Een wetenschappelijke benadering...
De rest zit in de opname... ;D
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | PS Audio Perfectwave Transport | HifiRose RS130 | Acoustat model one + one and two + two | Michell of Dual CS510

Markus2

Citaat van: Peerless Monster op augustus 11, 2012, 11:56:01
Een wetenschappelijke benadering...
De rest zit in de opname... ;D

Tja.

Wetenschap bracht ons hifi, gedreven ontwerpers, technisch nagenoeg perfecte producten om uiteindelijk ten prooi te vallen aan marketinginstrumenten en commercie.

Groet. Markus

Timvg

Tuurlijk zit de rest in de opname, wat dacht je dat ze hier doen?

kruiswoordraadsels?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

frank2

Geen klankverschillen in cd spelers, alles hetzelfde klinkend?  Het is de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. En mensen die beweren dat er geen verschillen zijn hebben of gehoorproblemen of hebben een hele slechte versterker, of hele slechte speakers. (ze mogen hier komen dan zal ik ze duidelijk het verschil laten horen tussen een oude cd speler van NAD en de Oppo+TUC., maar dat doen ze toch niet, te ver weg, geen zin enz.)

Maar goed het is verbazingwekkend wat hier af en toe geschreven wordt. Ik lees het regelmatig door maar post meestal niet, nu stop ik hier ook weer mee. Het levert namelijk niets op.

Ik lees verder alles wel, veel plezier verder met dit topic.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

flakkees

Citaat van: frank2 op augustus 11, 2012, 12:39:51
Geen klankverschillen in cd spelers, alles hetzelfde klinkend?  Het is de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. En mensen die beweren dat er geen verschillen zijn hebben of gehoorproblemen of hebben een hele slechte versterker, of hele slechte speakers. (ze mogen hier komen dan zal ik ze duidelijk het verschil laten horen tussen een oude cd speler van NAD en de Oppo+TUC., maar dat doen ze toch niet, te ver weg, geen zin enz.)

Maar goed het is verbazingwekkend wat hier af en toe geschreven wordt. Ik lees het regelmatig door maar post meestal niet, nu stop ik hier ook weer mee. Het levert namelijk niets op.

gaan we blind testen dan ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Markus2

Beste.

Ik vind bovenstaande juist tot onzin behoren. ( no offense ;))

Groet. Markus

Former member 78

Neem alleen mijn Pathos en jouw Oppo.
Zelfs dat verschil hoorde ik direct, met mijn beperkte gehoor. :D

Ik nodig bij deze een ''ongelovige'' uit in omgeving Twente, om zijn speler mee te nemen :)

Former member 78

Citaat van: Markus2 op augustus 11, 2012, 13:04:20
Beste.

Ik vind bovenstaande juist tot onzin behoren. ( no offense ;))

Groet. Markus

Zeg dat je uit Twente komt! :D

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx