Set van Joris1971

Gestart door Joris1971, oktober 28, 2011, 13:35:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuSpu

Citaat van: Joris1971 op juni 21, 2013, 10:38:54
Eerst riep iedereen, laat Keyser een meting doen en kijk wat hij kan betekenen.
Vervolgens laat ik een meting doen, en laat Keyser horen wat een rust een DSP kan brengen in het geluidsbeeld...waarop ik positief reageer.

Vervolgens kotst iedereen op de (Behringer) DSP en is het allemaal niks....

Niemand zegt toch dat die meting niet goed is, bovendien als jij blij bent met die Behringer moet je dat vooral doen.

Jouw oren, jouw set, jouw portemonnaie.  :)

Ik heb wel wat ervaring met Behringer en ze hebben een geweldige prijskwaliteit verhouding. Echter dat hoor je terug, geen ramp maar je hoort het wel. Nou is de rest van je set opgebouwd uit kwalitatief erg fraaie spullen. Het risico is dan dat de Behringer een beetje de zwakste schakel wordt ondanks dat hij een verbetering brengt. Ik denk dat de anderen daarom je proberen te bewegen om ook andere DSP uit te proberen, die misschien meer recht doen aan de kwaliteit van je set.
Persoonlijk denk ik dat de oplossing bij jouw set zeker in de DSP hoek ligt.

frank2

De metingen van Keyser zijn zeer waardevol, is hier thuis ook gedaan en daar heb ik nog steeds plezier van.
Je weet nu ook wat een DSP kan doen in jouw set. Dat is positief.

Het enige nadeel is dat de Behringer  "niet audiofiel" apparaat is, en dat er betere DSP systemen zijn, ook los.
Dus je bent goed bezig, alleen zou ik eerst heel duidelijk nadenken over de aankoop van een Behringer, talloze mensen hier waarschuwen je ervoor!. En er zijn goede alternatieven die talloze mensen hier wel apprecieerden, of je daar naar wilt luisteren is voor jou.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

AbZ

Citaat van: johan d op juni 21, 2013, 10:47:29
Joris,
Het is niet normaal dat bij speaker van 10K verdere devices nodig zijn om het geluid gewoon goed te krijgen. Andere speakers (eventueel ook van 10K hadden waarschijnlijk beter geklonken).
Dit is onzin.  De prijs vd speaker kan niet tegen een akoestiekprobleem op.
Het is wel waar dat VonS vaker een laag probleem hebben
en J heeft ervoor gekozen om niet eerst thuis te luisteren.

Joris1971

Citaat van: johan d op juni 21, 2013, 10:47:29
Joris,
Eerst 1 track, dan 2, nu al meerdere. Zit het ook niet gewoon in het hoofd?

Nee, wacht het verslag van Keyser maar af.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: frank2 op juni 21, 2013, 10:50:03
Het enige nadeel is dat de Behringer  "niet audiofiel" apparaat is...

Audiofiel is iets wat tussen de oortjes zit...

BuSpu

Citaat van: Baardmannetje op juni 21, 2013, 10:53:39
Audiofiel is iets wat tussen de oortjes zit...
nee hoor in een kastje  :P

op eigen verzoek verwijderd.

 ;D

Hee joh, is het kastje zelf...

johan d

Citaat van: AbZ op juni 21, 2013, 10:50:22
Dit is onzin.  De prijs vd speaker kan niet tegen een akoestiekprobleem op.
Het is wel waar dat VonS vaker een laag probleem hebben
en J heeft ervoor gekozen om niet eerst thuis te luisteren.
de prijs niet, wel "andere" speakers, zoals ik schreef

chansig

Citaat van: johan d op juni 21, 2013, 10:47:29
Joris,
Het is niet normaal dat bij speaker van 10K verdere devices nodig zijn om het geluid gewoon goed te krijgen.

Waarom is dit niet normaal ? Het zegt niets over de kwaliteit van de speaker dat deze in de situatie van Joris iets doet wat niet prettig is.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

johan d

#2134
Citaat van: chansig op juni 21, 2013, 11:00:02
Waarom is dit niet normaal ? Het zegt niets over de kwaliteit van de speaker dat deze in de situatie van Joris iets doet wat niet prettig is.

Gr Hans
Ik zal het anders proberen te formuleren: "Men zou mogen verwachten dat speakers van 10K geen verdere devices nodig heeft om het geluid gewoon goed te krijgen. Andere speakers hadden waarschijnlijk beter geklonken."

chansig

Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

johan d

#2136
Citaat van: chansig op juni 21, 2013, 11:02:37
Want ?

Gr Hans
ze matchen vanzelfsprekend in de luisterruimte

AbZ

#2137
Citaat van: johan d op juni 21, 2013, 11:01:43
Ik zal het anders proberen te formuleren: "Men zou mogen verwachten dat speakers van 10K geen verdere devices nodig heeft om het geluid gewoon goed te krijgen."
Men zou ook mogen verwachten dat speakers in die prijsklasse met enig beleid gekocht en geplaatst worden.
Van een dergelijk vette basoutput in een hoek van een niet al te brede ruimte mag men ook een basprobleem verwachten...

maar ben nu wel benieuwd wat keyser erover te zeggen heeft.
Misschien valt het allemaal reuze mee als het niet knijterhard gaat?

chansig

Citaat van: johan d op juni 21, 2013, 11:03:22
ze matchen vanzelfsprekend in de luisterruimte

Dat klopt...het zegt dus niets over de speakers..en meer over (met dank aan Abz) het aankoopbeleid van Joris. Maar dat is nu eenmaal gebeurd. Joris heeft daar nu mogelijk ook spijt van...blablabla. Als nu een dsp ervor zorgt dat alles weer goed komt...dan is dat verders toch prima ?

Waarom wel tweaken met een versterker, kabel ed en niet met een dsp ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Wat lees ik toch weer een hoop onzin.

Heb je een kamer met (laag) akoestiek problemen dan MOET je dus monitoren hebben en een sub anders is het niet goed. En er bestaan geen speakers die akoestiek problemen opheffen door hun freq. curve. Echt complete onzin.

De speakers matchen goed met Plinius, alleen de kamer werkt niet mee, dus 2 oplossingen: 1. voor paar duizend euro akoestiek aanpakken en de huiskamer omtoveren naar een HT ruimte (is dus NIET gewenst door Joris)

Of DSP voor 200 a 800 euro.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

johan d

Citaat van: chansig op juni 21, 2013, 11:08:27
Waarom wel tweaken met een versterker, kabel ed en niet met een dsp ?
Met een kabel vindt ik sowieso ook onzin, maar een dsp dat de lage tonen gaat "camoufleren"...? en voor de rest in flac rippen om de "bron" te behouden...

AbZ

Citaat van: frank2 op juni 21, 2013, 11:09:35Heb je een kamer met (laag) akoestiek problemen dan MOET je dus monitoren hebben en een sub anders is het niet goed. En er bestaan geen speakers die akoestiek problemen opheffen door hun freq. curve. Echt complete onzin.
Noem mij ff een speaker met een flinke dip in de 70~80Hz range
om een room mode tegen te gaan.

Joris1971

Keyser plaats svp je bevindingen....

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: AbZ op juni 21, 2013, 11:11:39
Noem mij ff een speaker met een flinke dip in de 70~80Hz range
om een room mode tegen te gaan.

;D


Martijn M

#2144

Voor velen op dit forum staat "Behringer Ultra-Curve" synoniem voor de slechtste DSP-oplossing die voor geld te koop is. En eerlijk is eerlijk: Behringer is een B-merk op de markt voor professionele audio, de Ultra-Curve is goedkoop en voor velen lelijk, meettechnisch gezien is hij niet perfect en er zijn alternatieven die een stuk audiofieler zijn. Dit alles is lastig te negeren als je naar het apparaat luistert. Desondanks is mijn ervaring dat de Behringer de klank helemaal niet zo schokkend verslechtert als je misschien zou verwachten. Sterker nog, bij instantaan A-B schakelen kan ik eigenlijk niet consequent een verschil waarnemen. Sommigen verslijten me daarom voor gek of doof, maar iedereen die benieuwd is of de Behringer voor hemzelf neutraal is, kan hier testen of dat zo is: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134462.0 Diegenen wil ik vooral ook aanraden het programmaatje winABX te downloaden en de vergelijking met behulp van dat programmaatje te doen. Dat werkt erg handig en je kunt elke vorm van suggestie uitsluiten. Ik sluit niet uit dat sommigen wel degelijk een verschil zullen waarnemen, maar het idee dat een Behringer de klank ontzettend verminkt is simpelweg niet juist. Als er al een verschil wordt waargenomen, is dat een zeer klein verschil. Dat geeft toch te denken: als een op papier matige DSP als de Behringer geheel of bijna klankmatig transparant kan zijn, wat impliceert dat wat betreft meer audiofiele alternatieven?

In mijn relatief voordelige systeem gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid een Behringer, maar ik kan me voorstellen dat het in een high-end set wat minder lekker voelt. Als je je kleedt in Armani, draag je geen Casio polshorloge - ook al geeft zo'n quartz klokje de tijd uitstekend weer.

Citaat van: Hipster op juni 20, 2013, 17:05:18
Eerst even laten bezinken gaat niet lukken, schat ik zo  ;), dus hier mijn ervaring in het kort met.

Lyngdorf Roomperfect.
Zeer gebruiksvriendelijk maar een "black box".
Je kunt alleen na afloop de target curve kiezen.
Werkt niet altijd feilloos.

Anti mode dualcore.
Ook zeer gebruiksvriendelijk meer nog dan Roomperfect, maar itt Roomperfect is er handmatig ook nog een hoop te tweaken.
Werkt naar mijn ervaring nagenoeg feilloos.

Behringer.
Niet gebruiksvriendelijk.
Uiteraard volop te tweaken maar is enige tot een hoop ervaring bij nodig voor een goed resultaat.

Met de Anti-Mode heb ik zelf geen directe ervaring, maar op basis van wat ik er over heb gelezen denk ik dat je typeringen hierboven wel kloppen. Onlangs heb ik de Lyngdorf RP-1 uitgebreid getest. Het apparaat werkt eenvoudig en corrigeert grofweg dezelfde zaken die ik ook aan zou pakken, al doet hij ook een paar correcties die ik niet goed kan begrijpen. Ik heb bewondering voor hoe de Lyngdorf op basis van een simpel gestandaardiseerd meetprotocol direct geluid en reflecties weet te onderscheiden. Dit doet hij weliswaar niet perfect, maar toch een stuk beter dan ik had verwacht. Ik vind het net als jij een nadeel dat het een black box is waar je zelf niets aan kunt instellen. In vergelijking met de Behringer ziet de impuls response er iets schoner uit.

Een paar maanden geleden heb ik ArjanR1 geholpen met het instellen van de DSP voor zijn subwoofers. Toen heb ik ook kort gemeten wat Anthem-ARC doet. Helaas heb ik de meetresultaten niet opgeslagen, maar ik herinner me dat het qua performance niet in de buurt kwam van wat een Lyngdorf doet.

De Behringer is inderdaad alles behalve gebruiksvriendelijk. Wat het wel is, is een uitstekende parametrische equalizer plus een prima grafische equalizer. Je kunt er alles mee wat je met een Lyngdorf of een Anti-Mode kunt, maar dan meer en beter. Bovendien is de Behringer in vergelijking met alternatieven heel goedkoop. Verstand van zaken is met dit apparaat echter vereist, want de automatische afregelfunctie in de Behringer is waardeloos.

Citaat van: frank2 op juni 20, 2013, 15:57:46
Keyser past altijd alleen de lage tonen aan, van het mid en hoog blijft hij altijd af. Dus ook destijds bij mij thuis.
En toch hoor je als de Behringer aan staat verschil in hoog en mid. (terwijl er daar niets is aangepast)

Ruimtecorrectie is vooral nuttig in het laag. Naar hogere frequenties moet je het steeds subtieler toepassen. Boven ongeveer 500 hertz corrigeer ik bijna nooit. Wat ik echter wel doe bij hogere frequenties, is eventuele luidsprekercorrectie. Jouw luidsprekers hebben een bultje rond 1 khz en een dip in het lage middengebied. Die beide zaken heb ik destijds subtiel gecorrigeerd.

Citaat van: S@m op juni 21, 2013, 08:17:22
Citaat van: Xander32 op juni 21, 2013, 08:15:41
Het proberen waard dus.

... desondanks blijf ik het een lapmiddel vinden om problemen veroorzaakt door een (deels) mis match van speakers en ruimte te camoufleren.

Vind ik ook hoor. Bron, versterking en luidsprekers. Dit zo samenstellen dat het klinkt als een klok is imo de enige juiste manier.

Het is een romantisch en audiofiel puristisch idee om de match tussen bron, versterkers en luidsprekers als uitgangspunt te nemen. Hifi is voor velen hoofdzakelijk een kwestie van gevoel, dus daar is niets mis mee en als dat idee belangrijk voor je is, wijk er dan vooral niet van af. Mijn uitgangspunt is een goede klank. De middelen die daarvoor nodig zijn, zie ik als stukken gereedschap. Een mooie bron, versterker en luidsprekers zijn slechts een deel van het verhaal.

De belangrijkste determinanten van de klank in een huiskamer zijn de luidsprekers, de akoestiek en de opstelling binnen die akoestische situatie. Mits je akoestiek redelijk is, is het krijgen van een goed midden en hoog geen rocket-science: kies goede luidsprekers en zorg voor een goede opstelling. Om een ongekleurd laag middengebied en laag te krijgen, helpt het (zoals al geopperd) om luidsprekers te kiezen die passen bij de akoestische omstandigheden. Maar zelfs dan zul je altijd te maken hebben met staande golven. Staande golven zijn een eigenschap van de ruimte en kunnen dus niet verholpen worden door andere luidsprekers te kiezen. Staande golven zorgen voor een boemerig laag en kleuring in het lage middengebied. In alle ruimtes waar ik geluisterd en gemeten heb, gooien staande golven roet in het eten; zelfs in een speciaal voor audio gebouwde ruimte vol met diffusers en bass-traps.

In de vorige eeuw had het grote publiek het schuiven met de luidsprekers en de luisterplaats als enige optie om de effecten van staande golven minder storend te maken. Tegenwoordig hebben we uitstekende DSP's als extra instrument.

Citaat van: chansig op juni 21, 2013, 09:03:14
Joris..opperde Keyser nog om een sub erbij te zetten ?

Gr Hans

Zoals jij weet kun je door slim plaatsen en afregelen van subwoofers het laag een heel stuk strakker maken, al voordat er een DSP aan te pas komt. Zelf maak ik gebruik van meerdere subwoofers en gebruik ik de DSP voor het puntje op de I. Door de subwoofers goed te plaatsen en af te stellen is bij mij dan ook maar heel weinig correctie nodig.

Joris gaf gisteren al snel aan dat de de luidsprekers eigenlijk niet verder de kamer ik kunnen en dat zijn vriendin en hij prijs stellen op het strakke interieur. Daarom heb ik het woord 'subwoofer' niet eens durven noemen, zelfs al bestaan er zeer woonkamervriendelijke exemplaren.
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: frank2 op juni 21, 2013, 11:09:35
Wat lees ik toch weer een hoop onzin.

Heb je een kamer met (laag) akoestiek problemen dan MOET je dus monitoren hebben en een sub anders is het niet goed. En er bestaan geen speakers die akoestiek problemen opheffen door hun freq. curve. Echt complete onzin.

De speakers matchen goed met Plinius, alleen de kamer werkt niet mee, dus 2 oplossingen: 1. voor paar duizend euro akoestiek aanpakken en de huiskamer omtoveren naar een HT ruimte (is dus NIET gewenst door Joris)

Of DSP voor 200 a 800 euro.

Laat het even duidelijk zijn dat we hierover behoorlijk van mening verschillen. :D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Citaat van: Joris1971 op juni 21, 2013, 11:13:04
Keyser plaats svp je bevindingen....

Komt Joris.... Geduld?
Dutch & Dutch

Joris1971


AbZ

@keyser,
verslag hoeft niet per trekschuit bezorgd te worden,
je kunt het gewoon hier plaatsen.

Joris1971

Citaat van: AbZ op juni 21, 2013, 11:25:10
@keyser,
verslag hoeft niet per trekschuit bezorgd te worden,
je kunt het gewoon hier plaatsen.

Keyser kennende doet hij het grondig...